Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (16)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (15)
  • Læreplaner (5)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (4)
  • Lærerutdanning (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Yrke (16)

Artikkelforfatter

  • Halvor Spetalen (6)
  • Klara Lillevik Rokkones (3)
  • Bjørn Eben (2)
  • Elin Bø Morud (2)
  • Frank Egeland (2)
  • Mariann Tvetene (2)
  • Marit Engum Hansen (2)
  • Anna Hagen Tønder (1)
  • Astrid K.M. Sund (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Eldbjørg Schøn (1)
  • Elisabeth Hovdhaugen (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Ingrid Syse (1)
  • Johnny Forsbakk (1)
  • Nils Kr. Rossing (1)
  • Silje Andresen (1)
Fagartikkel

Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle

Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU)

Det er behov for å konkretisere hva bærekraftig yrkesutøvelse betyr i praksis, og hvordan yrkesdidaktikk kan bli bærekraftdidaktikk.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver

Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført

En nylig utført undersøkelse om eksamen i vg2-programfagene i restaurant- og matfag viser store variasjoner både knyttet til forståelsen av begrepet «tverrfaglig praktisk eksamen» og selve gjennomføringen av eksamen. Dette har betydning for undervisningen gjennom skoleåret og for hva eksamenskarakteren forteller om elevenes kompetanse.

Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Yrke 3/2023
Fagartikkel

Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag

Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel

Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing?

Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen.

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk 2.0

Kjernen i yrkesdidaktikk har fellestrekk på tvers av yrker og fagområder. Det handler om å trene elever, lærlinger, til yrkesutøvelse. Det er altså et tydelig mål for fag- og yrkesopplæringen å utvikle, eller videreutvikle, relevant yrkesutøvelse i arbeidslivet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Yrke 3/2022
Fagartikkel

Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene?

«Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.»

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Yrke 4/2021
Fagartikkel

Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister

Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Fagartikkel

Praktisk yrkesopplæring i koronaens tid

Da hele Skole-Norge stengte dørene i mars 2020, kastet skoleledere og lærere seg rundt og introduserte ulike digitale løsninger for undervisning og oppfølging av elevene. Yrkesopplæringen har imidlertid noen ekstra utfordringer det ble snakket lite om – hvordan er det mulig å gjennomføre praktisk opplæring når elevene ikke kan komme på skolens verksteder?

Publisert: 08.12.2021 Hentet fra Yrke
Fagartikkel

Yrkesfag i universitetsskolene, del II

I løpet av 2018–19 ble det utviklet undervisning for elever som tar arbeidslivsfag på 9. trinn på ungdomsskolen. Som en del av dette opplegget fikk elevene ved ungdomsskolen anledning til å prøve CNC-fres og 3D-printer ved en nærliggende videregående skole. Påfølgende intervjuer og spørreundersøkelser viste at dette ga mersmak blant elevene, og det ble besluttet at elevene skulle følges opp på 10. trinn med et utvidet tilbud.

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Yrke 2/2020
Fagartikkel

Ønske om felles kompetansemål i restaurant- og matfag

– Vi tror den eneste muligheten for et landsdekkende opplæringstilbud tilpasset lokalt næringsliv er å oppgi tanken om at vg2-programfagene skal være strengt adskilt,, og heller åpne mulighetene for en slags vekslingsmodell der alle elevenes yrkesønsker kan gjennomføres i en og samme vg2-klasse.

Publisert: 05.03.2021 Hentet fra Yrke 3/2020
Fagartikkel

Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt

Fire av ti bergensungdommer som begynte på yrkesfag i 2014, hadde ikke fullført videregående etter fire skoleår. Den viktigste forklaringen på manglende fullføring er for dårlig kunnskapsgrunnlag fra grunnskolen. Hva kan skolene gjøre?

Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 1/2020
Fagartikkel

Kan tre lys tenna heile lærarstaben? YRKESFAGLÆRARLØFTET SOM SKULEUTVIKLING

Endeleg er det yrkesfaglærarane sin tur. Yrkesfaglærarløftet (YFL) skal bidra til å heva kompetansen til yrkesfaglærarane. Ikkje berre for dei som deltek på vidareutdanningstilboda, men også for dei andre lærarane på skulen. Korleis er dette mogleg å få til?

Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 2/2020
Fagartikkel

Klasseledelse i et entreprenørperspektiv

Formidlingen av entreprenørskap har økt sterkt de siste årene. Utvikling og innføring av entreprenørskapspolitikk er blant annet gitt en sentral plass i EUs oppfølgning av Lisboaprosessen. Denne studien tar utgangspunkt i at lærerens klasseledelse er av betydning for entreprenørielle prosesser.

Publisert: 30.10.2018 Hentet fra Yrke 3/2018
Fagartikkel

Teori - praksis i yrkesopplæringen

Selv om andelen fellesfag har økt i forhold til programfagene, er det vanskelig å si om elevene  opplever mer eller mindre teoretisk undervisning i klasserom enn tidligere.

Publisert: 29.11.2015 Hentet fra Yrke 4/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo