Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (17)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (9)
  • Forskning og metode (4)
  • Mobbing (4)
  • Barnehage (3)
  • Atferd (2)
  • Organisering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (17)

Artikkelforfatter

  • Pål Roland (2)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (2)
  • Thormod Idsøe (2)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Kåre Andreas Folkvord (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Trude Havik (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Klasseledelse og den viktige relasjonen mellom lærer og elev

Pål Roland presenterer noen foreløpige resultater fra CIESL-prosjektet.

Publisert: 17.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne.

Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Læreren og elevenes vennskap

Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever.

Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Hva er implementering?

Implementering kan være omfattende og preget av kompleksitet, men hva er egentlig implementering? Her får du en liten innføring.

Publisert: 01.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Ulike perspektiver på relasjonsbygging

Relasjoner mellom lærer og elev er sentralt i utviklingen av gode læringsmiljø. - Relasjonsbygging til elevene et av områdene som blir mest vektlagt av lærerne. Samtidig er det et komplekst begrep med mange samspillende faktorer, sier dosent Pål Roland ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 21.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

«Playful learning» på norsk

Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen?

Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Hvordan kan lærere oppdage og hjelpe elever med angst?

Tre til fem prosent av barn og unge har angst, men hvordan kan du som er lærer identifisere angstsymptomer og tilrettelegge skolehverdagen for elever med angst?

Publisert: 18.05.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Deprimerte elever og skolen

Hvilke kjennetegn gir depresjon hos barn og unge? Hva kan skolen og lærerne gjøre for å hjelpe deprimerte elever?

Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Klasseledelse og elevers motivasjon for læring

«Åh….men du er snill som gir meg lekser!» Læreren kom oppglødd inn på personalrommet og delte denne sjarmerende og livsbejaende tilbakemeldingen fra sin 1. klasseelev. Det skapte god stemning på personalrommet.

Publisert: 12.04.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

De stille elevene

Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet.

Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Posttraumatiske stressymptomer av mobbing

De siste årene har man begynt å bli klar over at mobbing kan føre til posttraumatiske stressymptomer (PTSD-symptomer).

Publisert: 19.10.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Teori om god klasseleiing

Omfattande forsking dokumenterer at relasjonen mellom lærar og elevar er ein av dei viktigaste faktorane for utvikling av gode læringsmiljø og elevane sitt utbytte av skulen. Eit viktig spørsmål er då kva som karakteriserer god klasseleiing, og korleis ein kan utvikle god klasseleiingspraksis. Svaret er avhengig av kva teoretisk perspektiv ein ser til.

Publisert: 28.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Autoritativ klasseledelse – hva er det?

Noen begreper blir viktige og vi bruker dem mye. Autoritativ klasseledelse, autoritative voksne, autoritative ledere er noen slike begrepspar. Men hva betyr det å være en autoritativ klasseleder, hvor kommer begrepet fra og er det holdbart begrep?

Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagartikkel

Leading or losing? -Lost in the classroom

En studie viser at mer enn 3000 lærere i norsk grunnskole opplever at de mangler kontroll i klasserommet.

Publisert: 17.02.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo