Fagartikkel Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel – Elevene trenger mer lærerstøtte med de tverrfaglige temaene Ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål med ulike perspektiver og løsninger. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess. Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video Læring for livet (12) Kritisk tenking Kritisk tenking – det skal elevene lære i skolen, og det høres jo veldig flott ut. Men hvordan kan du egentlig jobbe med kritisk tenking i praksis? Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningskafe Forskningskafe: Evy Jøsok om kontroversielle tema i undervisningen Politisk mestringstro er overbevisningen om at egen politisk deltagelse og engasjement har verdi og påvirkningskraft. Hva skiller skoler med elever som scorer høyt på politisk mestringstro fra skoler med elever som scorer lavt? Og hvordan kan lærere og skolen bidra? Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Elevenes erfaringer gir bedre samfunnsfagundervisning Ny doktorgrad viser hvordan nordiske lærere kan finne balansen mellom det faglige stoffet og elvenes livserfaringer i samfunnsfag. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Kontroversielle spørsmål på dagsorden God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert Medbestemmelsessystemets direkte medvirkning: Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt i sykehjem og barnehager Hovedavtalene i norsk arbeidsliv forplikter tillitsvalgte, ansatte og ledere til å samarbeide om utvikling av virksomheten. Men de samme avtalene gir få retningslinjer for hvordan et slikt topartssamarbeid kan gjennomføres i praksis. Publisert: 09.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert «Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen? Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter. Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel Ny metode kartlegger ungdoms engasjement Et stort internasjonalt prosjekt om ungdommers politiske og samfunnsmessige engasjement undersøker deres forhold til lokalpolitikk og deltakelse. Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)