Fagartikkel Kulturkompetanse som en del av undervisning og rådgivning på videregående skole Denne artikkelen er skrevet av en PP-rådgiver som selv har krysskulturell bakgrunn og derfor har gode forutsetninger for å forstå ungdom som strever med å finne seg til rette, trives og mestre skolefagene på videregående skole i Norge. Publisert: 25.08.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Podcast PODKAST: Kan vi redde naturen ved «å tenke som eit fjell»? Trass i alt vi i dag veit om tap av artar og biomangfald, så misbrukar vi framleis fjella, skogane, fjordane og myrane våre som om dei var uendelege ressursar. Har miljøfilosofien spelt fallitt? Publisert: 13.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisninga Kva seier matematikkdidaktisk forsking om arbeid med demokrati og medborgarskap i matematikkundervisninga? Og korleis kan denne forskinga bidra til forståinga av det tverrfaglege temaet i matematikkfaget i norsk skule? Publisert: 06.06.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 19) 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer. Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Fagartikkel Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel – Elevene trenger mer lærerstøtte med de tverrfaglige temaene Ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål med ulike perspektiver og løsninger. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess. Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video Læring for livet (12) Kritisk tenking Kritisk tenking – det skal elevene lære i skolen, og det høres jo veldig flott ut. Men hvordan kan du egentlig jobbe med kritisk tenking i praksis? Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningskafe Forskningskafe: Evy Jøsok om kontroversielle tema i undervisningen Politisk mestringstro er overbevisningen om at egen politisk deltagelse og engasjement har verdi og påvirkningskraft. Hva skiller skoler med elever som scorer høyt på politisk mestringstro fra skoler med elever som scorer lavt? Og hvordan kan lærere og skolen bidra? Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Elevenes erfaringer gir bedre samfunnsfagundervisning Ny doktorgrad viser hvordan nordiske lærere kan finne balansen mellom det faglige stoffet og elvenes livserfaringer i samfunnsfag. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Kontroversielle spørsmål på dagsorden God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024