Artikkel ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant. Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet episode 13 Hvordan håndtere netthets og sjikane? Hva er egentlig netthets og hvordan kan lærere og skole hjelpe elever til å håndtere dette? Og kan lærere nok om dette? Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Høytlesing kan gi ungdomsskoleelever mestringsfølelse Selv de som synes det er vanskelig å lese, følte mestring da de ble satt til å lese for førsteklassinger. Publisert: 22.11.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel God språkforståelse gjør barnehagebarnet bedre rustet for skolen Et godt utviklet språk i tidlig alder er avgjørende for senere leseforståelse i skolen. Ny forskning viser betydningen av gode språkferdigheter allerede i barnehagealder. Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Under halvparten av elevene gjenkjente teksten som reklame Skolene kan ha god nytte av å bruke resultatene fra nasjonale prøver. Selv om elevene kan lese, er det mye de ikke forstår, viser resultater fra prøvene. Her er noen av utfordringene som skaper problemer for elevene. Publisert: 11.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel – Gi oss en vanlig bok! Om lesevanar og digitale forventningar i det teknologitette klasserommet Elevar kommuniserer digitalt med kvarandre og bruker digitale plattformer til det meste av kommunikasjon med skulen. Det betyr ikkje nødvendigvis at dei føretrekker digitale lærebøker framfor dei tradisjonelle papirbøkene. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel Spesifikke vansker med leseforståelse: Når ordene ikke gir mening Noen barn har vansker med å forstå meningen med det de leser, selv om de har god ordavkoding og leseflyt. Dette er et problem som er relativt nyoppdaget, og har derfor fått lite oppmerksomhet i skolen. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel – Vi skylder elevene å lære dem å lese på nettet For mange 15-åringer er det vanskelig å finne frem til og vurdere innholdet når de leser på nett. Samtidig er det grunn til å tro at dette ikke arbeides systematisk med i skolefagene. – Vi risikerer å forsterke digitale klasseskiller, sier forsker Tove S. Frønes. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Skal lære elevar kjeldekritikk Sanning, alternative fakta eller fake news? Kjeldekritikk står sentralt når norgeshistorie.no lanserer ein ny modul neste år. Sida rettar seg spesielt mot lærarar og elevar i vidaregåande skule. Publisert: 19.07.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi? Denne artikkelen viser at også små fag gir viktige bidrag til den helhetlige leseopplæringen. Publisert: 28.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Fagartikkel Voksnes leseglede smitter på barna For å lykkes med å gi barn leseglede må de ansatte selv like bøker. I Berg barnehage har vårt utviklingsarbeid ført til engasjerte ansatte med bokglede som smitter på barn og voksne. Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018