Artikkel – Vi skylder elevene å lære dem å lese på nettet For mange 15-åringer er det vanskelig å finne frem til og vurdere innholdet når de leser på nett. Samtidig er det grunn til å tro at dette ikke arbeides systematisk med i skolefagene. – Vi risikerer å forsterke digitale klasseskiller, sier forsker Tove S. Frønes. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Skal lære elevar kjeldekritikk Sanning, alternative fakta eller fake news? Kjeldekritikk står sentralt når norgeshistorie.no lanserer ein ny modul neste år. Sida rettar seg spesielt mot lærarar og elevar i vidaregåande skule. Publisert: 19.07.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi? Denne artikkelen viser at også små fag gir viktige bidrag til den helhetlige leseopplæringen. Publisert: 28.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Fagartikkel Voksnes leseglede smitter på barna For å lykkes med å gi barn leseglede må de ansatte selv like bøker. I Berg barnehage har vårt utviklingsarbeid ført til engasjerte ansatte med bokglede som smitter på barn og voksne. Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel Å undervise forfatterspirer Elever som ligger foran resten av klassen, har like stort behov for og rett på tilpassa opplæring som andre elever. Her foreslås noen konkrete tiltak som norsklæreren enkelt kan iverksette, og som vil kunne bidra til at disse elevene får de utfordringene de trenger. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Artikkel Lesesenterets lesetips! Trenger du tips til hvordan du kan få ungene til å lese mer? Her er våre beste tips. Publisert: 25.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat Framleis gjer fleirspråklege elevar det noko svakare enn dei einspråklege i Noreg. Men begge gruppene har ei positiv utvikling, og det er grunn til optimisme, viser doktorgradsarbeidet til Olaug Strand. Publisert: 13.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Slik endra barna lesemønster Kva er god barnelitteratur, kva bør finnast i hyllene i barnehagen, og kva slags tilgang bør barna ha til bøkene? Publisert: 11.04.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Den samme leseleksa passer ikke for alle Det er stor forskjell på hvor langt første- og andreklassingene har kommet i leseutviklingen, og leseleksa bør være motiverende og lærerik for alle. Her er 8 ting du som er lærer bør tenke på når du velger leselekse til de yngste elevene. Publisert: 04.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Gutter forblir dårligere til å lese Når gutter begynner på skolen, kjenner de igjen færre bokstaver og lydene som hører til enn jenter gjør. Forskjellen er like tydelig ved slutten av skoleåret. Publisert: 03.04.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret