Artikkel Har ord- og talltrening på iPad effekt? Et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, evaluerer effekten av å arbeide med to forskningsbaserte apper som trener grunnleggende ferdigheter på 2. trinn. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Lær barn som mangler talespråk sosiale ord! Et av de største problemene barn uten talespråk har, er mangel på sosial kontakt med andre barn. Å bygge opp et ordforråd på sin kommunikasjonsform, det være seg med f.eks. tegn, symboler på Ipad, eller andre teknologiske hjelpemidler, er derfor viktig for disse barna Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Alvorlige mangler ved kartleggingsinstrumenter i norsk skole – Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer? "Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forklarte henne om de sammensatte grafemene. Historien viser hvor viktig det er å undervise systematisk i mer enn bare de enkle bokstavene i den tidlige leseopplæringen, skriver doktorgradsstudent og tidligere lærer Kristin Sunde. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Ny kunnskapsoversikt: Språk i barnehagen- fundamentet for leseforståelse Studie viser at det er to hovedveier til god leseforståelse i skolen: Via såkalte kode-relaterte ferdigheter og via språkforståelse. Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Tiåringer i store kommuner har best leseferdigheter Elever i store kommuner er bedre lesere enn elever i små kommuner, også når det er tatt høyde for foreldrenes utdanning og elevenes sosiale bakgrunn. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Norske elever har betydelig framgang i lesing Norske 4.- og 5.-klassinger har blitt stadig bedre lesere, og ligger nå svært godt an internasjonalt. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. – Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk Raskere bokstavlæring er god opplæring, også for elever som strever Å lære førsteklassingene to bokstaver i uka, er ikke å dure gjennom alfabetet på kortest mulig tid. Raskere bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, å gi dem anledning til å øve og repetere, og tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe – også de som strever. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det? Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Artikkel ABC, så lett som bare D? Det er ikke fullt så enkelt som barnesangen skal ha det til, mener forsker Linda Larsen ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun bekymrer seg for trenden med raskere introduksjon av bokstaver for førsteklassinger. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Fartsblind leseopplæring Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Publisert: 03.11.2017 Hentet fra Lesesenteret