Artikkel Norske elever har betydelig framgang i lesing Norske 4.- og 5.-klassinger har blitt stadig bedre lesere, og ligger nå svært godt an internasjonalt. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. – Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk Raskere bokstavlæring er god opplæring, også for elever som strever Å lære førsteklassingene to bokstaver i uka, er ikke å dure gjennom alfabetet på kortest mulig tid. Raskere bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, å gi dem anledning til å øve og repetere, og tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe – også de som strever. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det? Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Artikkel ABC, så lett som bare D? Det er ikke fullt så enkelt som barnesangen skal ha det til, mener forsker Linda Larsen ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun bekymrer seg for trenden med raskere introduksjon av bokstaver for førsteklassinger. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Fartsblind leseopplæring Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Publisert: 03.11.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Autistiske barn kan lære bildespråk Å være lett som en fjær eller grønn av misunnelse: Å forstå bildespråk for barn med autisme har man trodd var umulig. Men det er det ikke, viser ny forskning. Publisert: 24.10.2017 Hentet fra NTNU Gemini
Kronikk Me treng meir god sakprosa for barn og unge Å kutte i støtta til sakprosaen kan ramme elevar som slit med lesing. Me treng meir god sakprosa for barn og unge, ikkje mindre. Publisert: 12.10.2017 Hentet fra forskning.no
Dansk — Artikkel Dynamisk læsetest kan hjælpe børn i risiko for ordblindhed En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker. Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Fagartikkel Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen» Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med lesekvalitet, ikke bare hastighet, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Tegneserier kan gi barn mer leselyst – Lærerne må prøve å finne noe som fenger barna slik at de har lyst til å lese videre, mener forsker. Publisert: 02.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten & Praksis
Fagfellevurdert Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket. Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Artikkel Vi overvurderer hvor godt vi leser på skjerm Vi tror at vi forstår bedre når vi leser på skjerm, men det viser seg at vi gjerne bruker kortere tid og forstår tilsvarende dårligere sammenlignet med papirlesing. Publisert: 27.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger