Blogg Så mye å lese, så liten tid: Kan hurtiglesing hjelpe? - For å vurdere effekten av hurtiglesing, er det viktig å forstå hvordan lesing foregår. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn Forskningen viser at det er gunstig for barn at de i størst mulig grad og gjennom hele dagen, i ulike læringssituasjoner, blir eksponert for språk gjennom varierte pedagogiske og didaktiske metoder som legger vekt på at barna skal snakke mest mulig. Publisert: 20.04.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Omtale Ny bok: God leseplanlegging Mange lærere får en aha-opplevelse når de planlegger undervisningen «baklengs». Det er prinsippet bak den nye boka «God leseplanlegging», som gir en rød tråd – fra målene i læreplanen til aktivitetene i timene. Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Retorikk setter oss i stand til å delta Siden 2006 har norske barn og unge lært om retorikk på skolen, og temaet vil bli enda viktigere i tiden framover. Det kan gjøre samfunnet mer demokratisk, ifølge professor Kjell Lars Berge. Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Førsteklassingene lærer bokstavene raskere Stadig flere førsteklassinger lærer to eller flere bokstaver i uka. Nå skal Kristin Sunde ved Lesesenteret ta doktorgrad på hva dette betyr for elevenes leseutvikling. Publisert: 21.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Tidspress gjør at engelsklærere velger enkle løsninger Engelsklærere og norsklærere bør samarbeide mer om elevenes leseferdigheter, mener forsker. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Glem ikke morfemet i leseopplæringen – det spiller en viktig rolle for leseforståelsen. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagartikkel Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet Videostudien LISE analyserer kvalitet på undervisningen på 9. og 10. trinn i fagene matematikk, norsk, engelsk, fremmedspråk, samfunnsfag og naturfag. Her presenteres funn fra ett av disse fagene – om hva som kjennetegner kvalitet på leseundervisning i engelsk. Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen. Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Oppgavekulturen i norskfaget Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre. Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Leseglede og partnerskap med bibliotekarer - I dagens globaliserte tidsalder bør lærere og bibliotekarer inngå partnerskap om lesing og læring. Publisert: 14.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017