Blogg Ulike gutter – ulik ekspertkompetanse Når barn leser og skriver hjemme og på fritiden, gjør de det for å bli eksperter og for å dyrke vennskap. For guttenes del kan det innebære at de bruker papirbaserte og digitale tekster for å lære om for eksempel fotball, verdensrommet, Lego eller sjørøvere. Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Litteratursamtalens danningspotensial - Teksten og samtalen om den, øver opp elevenes etiske og estetiske refleksjonsevner. Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Artikkel Å bade i språk Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for språklek som støtter barnas språkutvikling? Publisert: 30.11.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde? I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er utformet på? Publisert: 28.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente. Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel «Playful learning» på norsk Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen? Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan læreren teste om barnet leser flytende – Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt. Publisert: 10.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? Nå skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere på dette spørsmålet, og utvikle en app som barnehagelærere kan bruke for å vurdere om e-bøker er gode nok til samtalebasert lesing i barnehagen. Publisert: 30.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Stillelesing i norskfaget – fra pustepause for læreren til veiledningsøkt i lesing? Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, er begrenset. Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Artikkel Hvordan jobbe med rask bokstavprogresjon? Hva er prinsippene bak rask bokstavprogresjon og hvor mange bokstaver bør elevene bli kjent med i uka? Publisert: 14.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Lærerstudenten som frafallen leser - Om litteraturens fremtid i norsk skole - Lærerutdanningene kan ikke forutsette at studentene allerede er lesere, eller at de på egenhånd vil utvikle seg til å bli det senere i livet. Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Artikkel Adoptivbarn i risiko for språkproblemer Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen. Publisert: 08.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo