Artikkel Tidspress gjør at engelsklærere velger enkle løsninger Engelsklærere og norsklærere bør samarbeide mer om elevenes leseferdigheter, mener forsker. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Glem ikke morfemet i leseopplæringen – det spiller en viktig rolle for leseforståelsen. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagartikkel Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet Videostudien LISE analyserer kvalitet på undervisningen på 9. og 10. trinn i fagene matematikk, norsk, engelsk, fremmedspråk, samfunnsfag og naturfag. Her presenteres funn fra ett av disse fagene – om hva som kjennetegner kvalitet på leseundervisning i engelsk. Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen. Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Oppgavekulturen i norskfaget Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre. Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Leseglede og partnerskap med bibliotekarer - I dagens globaliserte tidsalder bør lærere og bibliotekarer inngå partnerskap om lesing og læring. Publisert: 14.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017
Artikkel Leser eventyr på nettbrett I Bamsebu barnehage sitter barna oppslukt i nettbrettet når det er tid for historiefortelling. Barnehagen er med i et innovasjonsprosjekt om bøker og apper. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Fagspesifikk skriving på barneskolen Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser? Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke) Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde? Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år. Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk. Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo