Artikkel Autistiske barn kan lære bildespråk Å være lett som en fjær eller grønn av misunnelse: Å forstå bildespråk for barn med autisme har man trodd var umulig. Men det er det ikke, viser ny forskning. Publisert: 24.10.2017 Hentet fra NTNU Gemini
Kronikk Me treng meir god sakprosa for barn og unge Å kutte i støtta til sakprosaen kan ramme elevar som slit med lesing. Me treng meir god sakprosa for barn og unge, ikkje mindre. Publisert: 12.10.2017 Hentet fra forskning.no
Dansk — Artikkel Dynamisk læsetest kan hjælpe børn i risiko for ordblindhed En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker. Publisert: 10.10.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Fagartikkel Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen» Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med lesekvalitet, ikke bare hastighet, skriver universitetslektor Edle Bentsen. Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Tegneserier kan gi barn mer leselyst – Lærerne må prøve å finne noe som fenger barna slik at de har lyst til å lese videre, mener forsker. Publisert: 02.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten & Praksis
Fagfellevurdert Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket. Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Artikkel Vi overvurderer hvor godt vi leser på skjerm Vi tror at vi forstår bedre når vi leser på skjerm, men det viser seg at vi gjerne bruker kortere tid og forstår tilsvarende dårligere sammenlignet med papirlesing. Publisert: 27.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale 10 tips for å hjelpe dei sterke elevane Når ein lærar er tvungen til å velje mellom å hjelpe den sterke eller den svake eleven, fell ofte valet på sistnemnte. Ein ny studie gjev lærarar tips om korleis dei betre kan hjelpe sterke elevar. Publisert: 21.09.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Hva gjør vi med gutter som ikke kan lese? Gutter er mye dårligere enn jenter til å lese. Forskjellene har vært ganske stabile over 15 år. Ny kunnskap gir håp, om den bare blir brukt. Publisert: 06.09.2017 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen. Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Fagfellevurdert Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar Informantane i studien vår er velmeinande og prøver i stor grad å leggje til rette for at elevane skal ha noko å bryne seg på og strekkje seg etter. Men i sin vidaste tradisjon står norsk skule for ei tilpassa undervisning som ikkje nødvendigvis er til beste for alle elevar, iallfall ikkje for dei sterke. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Artikkel Læring gjennom leik på 1. trinn Me kan utnytta rolleleiken i begynneropplæringa i mykje større grad enn mange gjer i dag. For leiken opnar opp for elevane sitt eige initiativ og trong til utforsking og eksperimentering. Men korleis kan skulen nytta denne leikekompetansen i lese- og skriveopplæringa? Førsteamanuensis Anne Håland viser korleis elevar på 1. trinn skriv, les og leiker i Sjukehusleiken. Publisert: 16.08.2017 Hentet fra Lesesenteret