Blogg Hva er en god skole for de yngste elevene? Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig å rette fokus mot hva som faktisk skjer i klasserommet, og ikke kun snakke om den frie leken, skriver Iris Hansson Myran. Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Gode tips til leseleksa Leseleksa er fast på de fleste ukeplaner på mellomtrinnet. Men hvordan bør man egentlig jobbe med tekstene elevene har i lekse? Start gjerne med å gi elevene en tekst som de uansett skal jobbe med – og lær fra engelskundervisningen, er førsteamanuensis Anne Hålands råd. Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Har ord- og talltrening på iPad effekt? Et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, evaluerer effekten av å arbeide med to forskningsbaserte apper som trener grunnleggende ferdigheter på 2. trinn. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Lær barn som mangler talespråk sosiale ord! Et av de største problemene barn uten talespråk har, er mangel på sosial kontakt med andre barn. Å bygge opp et ordforråd på sin kommunikasjonsform, det være seg med f.eks. tegn, symboler på Ipad, eller andre teknologiske hjelpemidler, er derfor viktig for disse barna Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Alvorlige mangler ved kartleggingsinstrumenter i norsk skole – Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer? "Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forklarte henne om de sammensatte grafemene. Historien viser hvor viktig det er å undervise systematisk i mer enn bare de enkle bokstavene i den tidlige leseopplæringen, skriver doktorgradsstudent og tidligere lærer Kristin Sunde. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Ny kunnskapsoversikt: Språk i barnehagen- fundamentet for leseforståelse Studie viser at det er to hovedveier til god leseforståelse i skolen: Via såkalte kode-relaterte ferdigheter og via språkforståelse. Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Tiåringer i store kommuner har best leseferdigheter Elever i store kommuner er bedre lesere enn elever i små kommuner, også når det er tatt høyde for foreldrenes utdanning og elevenes sosiale bakgrunn. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Norske elever har betydelig framgang i lesing Norske 4.- og 5.-klassinger har blitt stadig bedre lesere, og ligger nå svært godt an internasjonalt. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. – Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk Raskere bokstavlæring er god opplæring, også for elever som strever Å lære førsteklassingene to bokstaver i uka, er ikke å dure gjennom alfabetet på kortest mulig tid. Raskere bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, å gi dem anledning til å øve og repetere, og tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe – også de som strever. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det? Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017