Artikkel Leser eventyr på nettbrett I Bamsebu barnehage sitter barna oppslukt i nettbrettet når det er tid for historiefortelling. Barnehagen er med i et innovasjonsprosjekt om bøker og apper. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Fagspesifikk skriving på barneskolen Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser? Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke) Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde? Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år. Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk. Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Ulike gutter – ulik ekspertkompetanse Når barn leser og skriver hjemme og på fritiden, gjør de det for å bli eksperter og for å dyrke vennskap. For guttenes del kan det innebære at de bruker papirbaserte og digitale tekster for å lære om for eksempel fotball, verdensrommet, Lego eller sjørøvere. Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Litteratursamtalens danningspotensial - Teksten og samtalen om den, øver opp elevenes etiske og estetiske refleksjonsevner. Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Artikkel Å bade i språk Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for språklek som støtter barnas språkutvikling? Publisert: 30.11.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Er jentene egentlig bedre å lese enn gutter – eller gir prøvene feil bilde? I leseprøver på skolen ligger jentene foran guttene, i alle aldersgrupper, og i alle land. Men hos unge voksne, er det plutselig ikke lenger forskjell på kvinner og menns leseferdigheter. Hvorfor er det sånn? Kan svaret ligge i måten prøvene er utformet på? Publisert: 28.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente. Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel «Playful learning» på norsk Barn i førskolealder lærer både gjennom fri og veiledet lek, ifølge den amerikanske forskningstradisjonen og pedagogikken «Playful learning». Hva er «Playful learning» og hvordan passer denne tilnærmingen med den norske rammeplanen? Publisert: 19.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan læreren teste om barnet leser flytende – Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt. Publisert: 10.10.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo