Artikkel Viktig å huske om kartleggingsprøvene Kartleggingsprøvene i lesing gjennomføres nå på skoler over hele landet. Det er viktig å huske på at kartleggingsprøvene er utviklet for å identifisere de svakeste elevene. Derfor må man forberede elevene på prøvene på riktig måte. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse Denne artikkelen viser at førsteklassinger er i stand til å lese litterære tekster på en faglig måte. Publisert: 05.04.2016 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 2) 2016
Artikkel Flerspråklige ungdommer bearbeider erfaringer gjennom skriving Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien. Publisert: 09.03.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – La elevane lesa og skriva som forskarar Lesing og skriving er meir enn lesing og skriving. Forskar Gard Ove Sørvik ynskjer at elevane i naturfag skal få lesa og skriva på faget sine premiss. Publisert: 08.03.2016 Hentet fra Naturfagsenteret
Blogg Er betydningen av «tidlig innsats» forskningsbasert? I hvilken grad støtter forskning at tidlig innsats er viktig? Publisert: 19.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel – Grip inn tidlig og intensivt når barnet strever med lesing Barn i 8-9 årsalderen som strever med lesing trenger intensivøkter med fokus på ordenes betydning og form for å forbedre leseferdighetene. Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lesemiljøet i hjemmet avgjørende for barns leseferdigheter Barn som sjelden blir lest for og med foreldre som leser lite selv, har dårligere forutsetninger når de begynner på skolen enn andre barn. Publisert: 22.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Skriving i religionsfaget Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget. Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Fort ferdig eller lurt lest? - En undersøkelse om lekselesing i ungdomsskolen En undersøkelse viser at lekselesing ikke var en integrert del av lesestrategiopplæringen til ungdomsskoleelevene som ble spurt. Muligheten til å la lekselesingen være en ressurs i arbeidet med å selvstendiggjøre elevenes strategibruk, ble ikke utnyttet. Et annet funn var at tekstene i lærebøkene i naturfag kun krever lesekompetanse på et lavt nivå. De fleste elevene trenger mer utfordrende tekster i fagene dersom de skal utvikle lesekompetansen sin. Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Artikkel Avgjørende at elever ser nytten av egen læring Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk. Publisert: 02.12.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mange måter å fortelle på Ofte blir barns fortellerkompetanse vurdert utfra om fortellingene deres er strukturert med innledning, hoveddel og avslutning. Men det finnes mange forskjellige måter å fortelle på, og andre trekk enn struktur er vel så karakteristiske for førskolebarns fortellinger, mener Trude Hoel. Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Engelsk — Fagfellevurdert Quiet pupils can be effective learners Resultatene i denne studien viser at de stille elevene fikk mer ut av undervisningen enn de som var mer muntlig aktive i timene. Publisert: 12.11.2015 Hentet fra NorDiNa (Vol. 11) 3/2015