Artikkel Mange måter å fortelle på Ofte blir barns fortellerkompetanse vurdert utfra om fortellingene deres er strukturert med innledning, hoveddel og avslutning. Men det finnes mange forskjellige måter å fortelle på, og andre trekk enn struktur er vel så karakteristiske for førskolebarns fortellinger, mener Trude Hoel. Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Engelsk — Fagfellevurdert Quiet pupils can be effective learners Resultatene i denne studien viser at de stille elevene fikk mer ut av undervisningen enn de som var mer muntlig aktive i timene. Publisert: 12.11.2015 Hentet fra NorDiNa (Vol. 11) 3/2015
Artikkel Studieforberedt etter studieforberedende Spørsmålet som belyses i denne rapporten er om de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring forbereder elevene på overgangen til høyere utdanning. Publisert: 06.11.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Kvalitet i læring i barnehagen: En analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge Er det forskjell i hvordan man vektlegger læringsbegrepet i styringsdokumenter fra Norge og OECD? Har dette noe å si for utformingen av fremtidens barnehage? Publisert: 06.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter Resultatene fra denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning. Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 32) 4/2015
Fagartikkel Opplæring for elever med matematikkvansker Denne artikkelen oppsummerer noe av forskningen som er gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker og skisserer hva som kjennetegner den undervisningen som virker best. Artikkelforfatterne beskriver hva som er de vanligste problemene elever med matematikkvansker sliter med og hvordan man kan identifisere disse. Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Artikkel Hva skjer med oss når vi leser på skjerm? Det å lese påvirker oss på mange måter. Forskning antyder at det å lese skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske og hjelpe oss til å utvikle sosiale ferdigheter. Men har det noe å si for leseropplevelsen om vi leser på papir eller på skjerm? Det vil forskerne finne ut. Publisert: 17.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel “It is good exercise….and it’s pretty exciting” - Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet. Publisert: 03.09.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Demokratiske paradokser i klasserommet Sterke elever endrer språk i sitt møte med skolens fag, mens svake elever i mindre grad bruker dette medierende språket, men forblir i hverdagsspråkets verden. Dette har store konsekvenser for elevenes skolegang og for deres mestring av en verden som i stadig større grad er tekstlig og språklig mediert. Publisert: 01.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Leseferdigheter og motivasjon for lesing på ungdomstrinnet En høy andel av elevene i ungdomstrinnet har liten mestringstillit til lesing og guttene scorer dårligst. Skolens utfordring blir å finne fram til lesestoff som er tilpasset elevenes lesenivå, samtidig som det motiverer til videre lesing. Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2015
Fagartikkel Læringsstrategier for å utvide elevenes ordforråd – Læreren som arbeidsleder i klasserommet Det er en klar sammenheng mellom det å være en god leser og det å ha et godt ordforråd. Her gis konkrete eksempler på hvordan anerkjente prinsipper i engelsk fagdidaktikk kan brukes av språklærere i arbeidet med å utvide elevenes ordforråd. De praksisnære eksemplene som presenteres i denne artikkelen, er hentet fra undervisning i engelskfaget. Publisert: 17.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Artikkel Hva skjer i hjernen når toåringen lærer nye ord? I annet leveår skjer språkutviklingen svært raskt. De fleste barn gjennomgår en såkalt «ordspurt» der de mangedobler ordforrådet sitt på bare noen måneder. Hva er det som gjør denne ordspurten mulig? En ny studie har undersøkt hva som skjer i hjernen hos barn før og etter ordspurten. Resultatene tyder på at evnen til å lære nye ord, men ikke evnen til å bearbeide gamle ord, blir vesentlig forbedret i perioden da ordforrådet vanligvis akselererer. Publisert: 12.08.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo