Artikkel Skriving i religionsfaget Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget. Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Fort ferdig eller lurt lest? - En undersøkelse om lekselesing i ungdomsskolen En undersøkelse viser at lekselesing ikke var en integrert del av lesestrategiopplæringen til ungdomsskoleelevene som ble spurt. Muligheten til å la lekselesingen være en ressurs i arbeidet med å selvstendiggjøre elevenes strategibruk, ble ikke utnyttet. Et annet funn var at tekstene i lærebøkene i naturfag kun krever lesekompetanse på et lavt nivå. De fleste elevene trenger mer utfordrende tekster i fagene dersom de skal utvikle lesekompetansen sin. Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Artikkel Avgjørende at elever ser nytten av egen læring Lisbeth M. Breviks doktoravhandling viser at elever på yrkesfag ser viktigheten av skoleoppgaver knyttet til lesing i engelsk. Publisert: 02.12.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mange måter å fortelle på Ofte blir barns fortellerkompetanse vurdert utfra om fortellingene deres er strukturert med innledning, hoveddel og avslutning. Men det finnes mange forskjellige måter å fortelle på, og andre trekk enn struktur er vel så karakteristiske for førskolebarns fortellinger, mener Trude Hoel. Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Engelsk — Fagfellevurdert Quiet pupils can be effective learners Resultatene i denne studien viser at de stille elevene fikk mer ut av undervisningen enn de som var mer muntlig aktive i timene. Publisert: 12.11.2015 Hentet fra NorDiNa (Vol. 11) 3/2015
Artikkel Studieforberedt etter studieforberedende Spørsmålet som belyses i denne rapporten er om de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring forbereder elevene på overgangen til høyere utdanning. Publisert: 06.11.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Kvalitet i læring i barnehagen: En analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge Er det forskjell i hvordan man vektlegger læringsbegrepet i styringsdokumenter fra Norge og OECD? Har dette noe å si for utformingen av fremtidens barnehage? Publisert: 06.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter Resultatene fra denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning. Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 32) 4/2015
Fagartikkel Opplæring for elever med matematikkvansker Denne artikkelen oppsummerer noe av forskningen som er gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker og skisserer hva som kjennetegner den undervisningen som virker best. Artikkelforfatterne beskriver hva som er de vanligste problemene elever med matematikkvansker sliter med og hvordan man kan identifisere disse. Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015
Artikkel Hva skjer med oss når vi leser på skjerm? Det å lese påvirker oss på mange måter. Forskning antyder at det å lese skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske og hjelpe oss til å utvikle sosiale ferdigheter. Men har det noe å si for leseropplevelsen om vi leser på papir eller på skjerm? Det vil forskerne finne ut. Publisert: 17.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel “It is good exercise….and it’s pretty exciting” - Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet. Publisert: 03.09.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Demokratiske paradokser i klasserommet Sterke elever endrer språk i sitt møte med skolens fag, mens svake elever i mindre grad bruker dette medierende språket, men forblir i hverdagsspråkets verden. Dette har store konsekvenser for elevenes skolegang og for deres mestring av en verden som i stadig større grad er tekstlig og språklig mediert. Publisert: 01.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet