Fagartikkel Å posisjonere seg som fagtekstskriver Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet Viden om læsning hvor hun diskuterer hvordan kunnskap om elevenes posisjoneringer kan ha betydning for skriveopplæringen i skolen? Publisert: 06.11.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Nasjonale leseprøver – hvordan bruke resultatene I disse dager gjennomføres nasjonale leseprøver for alle elever på 5., 8. og 9. trinn. Noen uker etter gjennomføring får landets lærere tilgang til et analyseverktøy for å vurdere elevenes resultater, og dermed en gyllen mulighet til å forbedre elevenes lesekompetanse – i alle fag. Publisert: 09.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel Systematisk arbeid med ord og begreper i en flerkulturell skole Det er en økende bevissthet og interesse for begrepsopplæring i skolen og konsekvensene et mangelfullt ordforråd kan ha for elevenes faglige utvikling. Denne artikkelen omhandler forskning som viser at ordforråd i barnehagealder kan predikere skolefaglige ferdigheter innenfor språk og lesing. Resultater fra undersøkelsen som presenteres her, viser at det er en signifikant korrelasjon mellom ordforråd og leseforståelse. Publisert: 07.08.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2014
Artikkel Myte at barnehagebarn lærer nytt språk automatisk Små barn lærer ikke et andrespråk bare ved å være i barnehagen. Barnehagelæreren må legge til rette for språklæring. Publisert: 28.05.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk - Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster? Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Fagartikkel Et vindu til barns språklige kompetanse: Oppdagende skriving i barnehage og skole Mye tyder på at barns spontane skriving får mindre oppmerksomhet i både barnehage og skole enn læring av bokstaver som isolerte enheter. Men oppdagende skriving kan være et nyttig verktøy for å gi barna en tilpasset opplæring. Ved å samtale med barna rundt deres tidlige forsøk på skriving, får man innsikt i den enkeltes strategier og språklige forståelse – og barnets behov for støtte blir dermed synlig. Publisert: 03.04.2014 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Artikkel Elever skriver bedre med modelltekster Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet. Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Tidlig skriftspråklig kompetanse En viktig forutsetning for en god leseutvikling Publisert: 17.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hvorfor leser vi dårligere på skjerm? Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet. Publisert: 03.02.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Øvelse gjør mattemester Selv om du er god i en bestemt type matematikkoppgaver, kan du ikke slurve med å øve på andre typer oppgaver. Det viser ny forskning. Publisert: 13.12.2013 Hentet fra NTNU
Artikkel Mange vegar til målet Med utgangspunktet i tiltaksplanen for 2009-2013 gjennomførde Nynorsksenteret eit utviklingsprosjekt ved tilsaman sju barnehagar og 32 skular. Ein så og på korleis ein kunne betre nynorsktilboda for yrkesfagelevar og minoritetsspråklege og hadde eit samarbeid med UH-sektoren om meir forsking og betre lærarkompetanse. Denne rapporten oppsummerar erfaringane Nynorsksenteret gjorde i gjennomføringa av denne planen. Publisert: 06.09.2013 Hentet fra Nynorsksenteret
Fagfellevurdert Arbeidsminnetrening – Overføringseffekt til matematikk- og leseferdigheter for barn med ADHD? Vil trening av arbeidsminnet kunne brukes for å styrke matematikk- og leseferdigheter hos barn med ADHD? Publisert: 18.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013