Fagartikkel Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere - I «spesialpedagogikkens grenseland» I denne artikkelen blir det satt søkelys på to grupper som befinner seg i det artikkelforfatterne kaller «spesialpedagogikkens grenseland»: Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere. Begge gruppene kan betraktes som minoritetsgrupper, noe som innebærer en risiko for marginalisering i majoritetssamfunnet. I denne artikkelen vil vi prøve å belyse noen spesialpedagogiske dilemmaer knyttet til disse to gruppene. Publisert: 19.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel Utvikling av avkoding og leseflyt Denne artikkelen har som formål å gi en kortfattet redegjørelse for ny forskning og teori om hvordan avkoding og leseflyt utvikles og hvordan vansker med disse ferdighetene bør behandles. Tiltakene eksemplifiseres med leseprogrammet «Tempolex – bedre lesing» som artikkelforfatteren har bidratt til utviklingen av. (se faktaboks) Publisert: 02.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel Å posisjonere seg som fagtekstskriver Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet Viden om læsning hvor hun diskuterer hvordan kunnskap om elevenes posisjoneringer kan ha betydning for skriveopplæringen i skolen? Publisert: 06.11.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Nasjonale leseprøver – hvordan bruke resultatene I disse dager gjennomføres nasjonale leseprøver for alle elever på 5., 8. og 9. trinn. Noen uker etter gjennomføring får landets lærere tilgang til et analyseverktøy for å vurdere elevenes resultater, og dermed en gyllen mulighet til å forbedre elevenes lesekompetanse – i alle fag. Publisert: 09.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel Systematisk arbeid med ord og begreper i en flerkulturell skole Det er en økende bevissthet og interesse for begrepsopplæring i skolen og konsekvensene et mangelfullt ordforråd kan ha for elevenes faglige utvikling. Denne artikkelen omhandler forskning som viser at ordforråd i barnehagealder kan predikere skolefaglige ferdigheter innenfor språk og lesing. Resultater fra undersøkelsen som presenteres her, viser at det er en signifikant korrelasjon mellom ordforråd og leseforståelse. Publisert: 07.08.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2014
Artikkel Myte at barnehagebarn lærer nytt språk automatisk Små barn lærer ikke et andrespråk bare ved å være i barnehagen. Barnehagelæreren må legge til rette for språklæring. Publisert: 28.05.2014 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk - Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster? Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Fagartikkel Et vindu til barns språklige kompetanse: Oppdagende skriving i barnehage og skole Mye tyder på at barns spontane skriving får mindre oppmerksomhet i både barnehage og skole enn læring av bokstaver som isolerte enheter. Men oppdagende skriving kan være et nyttig verktøy for å gi barna en tilpasset opplæring. Ved å samtale med barna rundt deres tidlige forsøk på skriving, får man innsikt i den enkeltes strategier og språklige forståelse – og barnets behov for støtte blir dermed synlig. Publisert: 03.04.2014 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Artikkel Elever skriver bedre med modelltekster Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet. Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Tidlig skriftspråklig kompetanse En viktig forutsetning for en god leseutvikling Publisert: 17.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hvorfor leser vi dårligere på skjerm? Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet. Publisert: 03.02.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Øvelse gjør mattemester Selv om du er god i en bestemt type matematikkoppgaver, kan du ikke slurve med å øve på andre typer oppgaver. Det viser ny forskning. Publisert: 13.12.2013 Hentet fra NTNU