Podcast PODKAST: Kan vi redde naturen ved «å tenke som eit fjell»? Trass i alt vi i dag veit om tap av artar og biomangfald, så misbrukar vi framleis fjella, skogane, fjordane og myrane våre som om dei var uendelege ressursar. Har miljøfilosofien spelt fallitt? Publisert: 13.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forskere anbefaler: Sånn bør framtidas skoler bli Vi må tenke mer på samspillet mellom arkitektur, pedagogikk og ulike former for læringsarbeid når vi planlegger nye skoler, konkluderer forskere. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Sosialt bærekraftige lokalsamfunn – hva er det og hvordan får vi det? Økonomisk bærekraft er selvsagt, miljømessig bærekraft en nødvendighet, men sosial bærekraft? Hva er det? Publisert: 14.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Eventyrlig gjenbruk Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler. Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel Skoleelevene lærer når de arbeider i hagen Skolehagen er på vei tilbake. Skoleelever har godt av å arbeide praktisk, men hvis hagen skal bli et bra sted å lære, trengs det både system og penger. Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling? Lærerne har i liten grad vært med på å forme bærekraftbegrepet og utdanningsmålene, men er de som leder læringsprosessene i skolen. De bør derfor i sterkere grad involveres i UBU-diskursen og produksjon av teori som er relevant for utvikling av deres undervisning. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Podcast Slik blir skolen naturklok med kunst og kultur Vi redder ikke kloden med faglig kompetanse alene. Også følelsesmessig intelligens må læres. – Kunst hjelper oss til å se mekanismene som gjør oss mennesker avhengige av hverandre og naturen. Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hete, tørke, stormer og flom får barn til å gjøre det dårligere på skolen Klimaendringer skader barns skoleresultater verden over, viser UiO-forskere i en ny studie i tidsskriftet Nature Climate Change. Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den. Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Fagartikkel Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU) Det er behov for å konkretisere hva bærekraftig yrkesutøvelse betyr i praksis, og hvordan yrkesdidaktikk kan bli bærekraftdidaktikk. Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel – Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad. Utdanning kunne derfor spilt en helt sentral rolle for å få til gode klimaomstillinger. Publisert: 27.05.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler? En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden. Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo