Artikkel Elever lager sirkulær kunst for Oslos første plussenergiskole Ombruk er en grunntanke bak nye Voldsløkka skole og kulturstasjon. Elever bidrar inn i forskningsprosjektet ARV gjennom kunstprosjektet. Publisert: 30.08.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring? Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Fagartikkel Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema? Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer. Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Podcast Podkast: Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert? Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere. Publisert: 02.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tydelig Greta Thunberg-effekt hos norske ungdommer Norske ungdommer fra hele landet og på tvers av sosial tilhørighet peker på Greta Thunberg som forbilde og inspirasjonskilde for klimaengasjement. Publisert: 16.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Forskningsnotat Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte. Likevel har ikke skolesystemer lyktes i å innføre fysisk aktivitet i undervisningssammenheng. Målet med denne studien er å anslå virkningen fysisk aktive undervisningsøkter har på elevers læring og læringsglede sammenlignet med tradisjonell, stillesittende undervisning. Publisert: 13.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Nærmiljøet er viktig for skoleutviklingen Hvorfor har de samme tiltakene så ulik effekt på forskjellige skoler? Svaret har mye å gjøre med lokalmiljøet og lærernes egne forventninger. Publisert: 29.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Engelsk — Fagfellevurdert An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationships with nature Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til rette for et økosentrisk skifte i forholdet menneske-natur, som uten tvil er en underliggende årsak til naturkrisen. Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 2/2022
Blogg Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo