Artikkel – Elevane må få vanskelegare matteoppgåver Det seier matematikkforskaren Jorunn Reinhardtsen. Ho meiner det er viktigare å lære seg å tenkje enn å herme etter læraren. Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Slik mestrer barnet tekstoppgaver i matematikk En ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk undersøker sammenhengen mellom språk og regneferdigheter i løsning av matematiske tekstoppgaver. Å identifisere om barn sliter med regneferdigheter eller språkforståelse kan være en nøkkel til å hjelpe dem til å mestre tekstoppgaver. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvorfor velger mange jenter bort matematikk? De har like gode karakterer, men allikevel går ikke så mange jenter som gutter videre med matematikk. Publisert: 01.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Undervisningskvalitet og elevenes læring I TIMSS 2015-studien ble det tatt et norsk initiativ for å utvide elevspørreskjemaet med spørsmål relatert til undervisningskvalitet i matematikktimene. Analyser av disse dataene viser at viktige aspekter ved undervisningskvalitet har positiv sammenheng med elevenes læringsresultater. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Gavepakke i geometri til matematikklærere i Norge En spesiell type matematikkoppgaver engasjerer og motiverer elever mer enn «tradisjonelle» oppgaver, viser forskning. I Norge finnes slike oppgaver på mattelist.no, og nå lanseres 100 nye oppgaver i geometri. Publisert: 05.09.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Elever kan lære mer matematikk i friluft Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Språk teller! Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke Hvilken betydning har skrivning i matematikk? Er det sammenheng mellom måten elever uttrykker seg skriftlig på i forbindelse med oppgaveløsning i matematikk og elevenes matematikkforståelse? Publisert: 09.04.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Omtale Skal hjelpe de aller yngste med matematikken Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring. Publisert: 10.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk. Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag Norsk lærerutdanning har i lang tid blitt kritisert for et spenningsforhold mellom teori og praksis. En utfordring blir å utvikle en grunnskolelærerutdanning som i større grad forbereder studentene på det arbeidet de skal gjøre i klasserommet. Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 4/2018
Fagartikkel Motiverende vurdering: Systematisk bruk av samarbeidsprøver i matematikk Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Samtidig erfarte man at endret vurderingspraksis vil kreve at man også endrer måten å undervise på. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel Å være nysgjerrig og tenke selv Han mener det kule med matematikken er at du kan skape eller oppdage den helt selv med den menneskelige fornuft. Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet