Fagfellevurdert «Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga I denne artikkelen presenterer forfattaren ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap om og bruk av eit kartleggingsverktøy til registrering av elevane sine reknestrategiar. Designet er utarbeida i samhandling med to kull andreårsstudentar i grunnskulelærarutdanninga, 1.–7. trinn. Publisert: 21.05.2020 Hentet fra Uniped (Vol. 43) 2/2020
Kronikk Lite aktiv hjemmeskole? Prøv mattebowling og glosestafett! KRONIKK: Daglig fysisk aktivitet på hjemmeskolen kan gagne barnas læring og bedre familiens fysiske form. Publisert: 23.03.2020 Hentet fra forskning.no
Artikkel Hjemmekarantene: Slik kan du hjelpe smårollingen med å utvikle matematiske ferdigheter Om du hjelper toåringen med å legge puslespill, kan det føre til at barnet mestrer matematikkoppgaver i skolen fem år senere. Over 900 mødre har tatt del i en studie sammen med sine toåringer. Publisert: 17.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Elevane må få vanskelegare matteoppgåver Det seier matematikkforskaren Jorunn Reinhardtsen. Ho meiner det er viktigare å lære seg å tenkje enn å herme etter læraren. Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Slik mestrer barnet tekstoppgaver i matematikk En ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk undersøker sammenhengen mellom språk og regneferdigheter i løsning av matematiske tekstoppgaver. Å identifisere om barn sliter med regneferdigheter eller språkforståelse kan være en nøkkel til å hjelpe dem til å mestre tekstoppgaver. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvorfor velger mange jenter bort matematikk? De har like gode karakterer, men allikevel går ikke så mange jenter som gutter videre med matematikk. Publisert: 01.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Undervisningskvalitet og elevenes læring I TIMSS 2015-studien ble det tatt et norsk initiativ for å utvide elevspørreskjemaet med spørsmål relatert til undervisningskvalitet i matematikktimene. Analyser av disse dataene viser at viktige aspekter ved undervisningskvalitet har positiv sammenheng med elevenes læringsresultater. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Gavepakke i geometri til matematikklærere i Norge En spesiell type matematikkoppgaver engasjerer og motiverer elever mer enn «tradisjonelle» oppgaver, viser forskning. I Norge finnes slike oppgaver på mattelist.no, og nå lanseres 100 nye oppgaver i geometri. Publisert: 05.09.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Elever kan lære mer matematikk i friluft Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Språk teller! Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke Hvilken betydning har skrivning i matematikk? Er det sammenheng mellom måten elever uttrykker seg skriftlig på i forbindelse med oppgaveløsning i matematikk og elevenes matematikkforståelse? Publisert: 09.04.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Omtale Skal hjelpe de aller yngste med matematikken Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring. Publisert: 10.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk. Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet