Artikkel Kva skil matematikkundervisinga i Noreg og Finland? Det finske skulesystemet blir ofte framstilt som svært vellukka. Fersk forsking på matematikkundervisning nyanserer biletet. Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Test av spørreskjema for lærere Underviser du i matematikk på 3., 4. eller 5. trinn? Da trenger vi din hjelp til å teste et spørreskjema for lærere i vårt internasjonale forskningsprosjekt. Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Fire nøkler til barnets første regnestykker Med noen matematiske nøkkelfakta i skolesekken blir de første regnestykkene enklere å håndtere. Publisert: 07.06.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg Hvorfor mattelæreren er viktig for framtida Matematikk-lærere har kanskje aldri løst noen store miljøutfordringer, kreftgåter eller energikriser. Men de utdanner de som skal gjøre det. Publisert: 25.05.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg Mange treåringer kan telle til ti! Eller kan de egentlig det? Å lære å telle er en prosess som består av flere faser. Ulike forskningsmetoder avslører hvor mye små barn egentlig skjønner av tallrekken. Publisert: 21.05.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Matematikk-lærer-lærerne på skolebenken Hvordan skal barn og unge i Norge gjøre det enda bedre i matematikk? Svaret kan ligge hos lærerutdannerne. Publisert: 22.04.2021 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Læreren viktig for mattemestring En god matematikklærer kan ikke bare faget, men også formidle og skape motivasjon i undervisningen. Ingeniørstudent Hanna Bråthen mener læreren er viktig for å oppleve mestring. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Programmering blir allemannseie i skolen Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse? Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva kjennetegner god matematikkundervisning? Matematikksenteret jobber for en undervisning som engasjerer alle - en «ambisiøs matematikkundervisning». Her kan du lese litt om hva det innebærer. Publisert: 24.03.2021 Hentet fra Matematikksenteret
Fagfellevurdert Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Blogg Rike oppgaver, resonnering og argumentasjon Resonnering og argumentasjon er et av kjerneelementene i ny læreplan (LK20). Hvordan kan vi gjøre matematikkoppgaver rikere ved å legge inn krav om resonnering og argumentasjon? Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Matematikksenteret