Podcast Podkast: Hva er egentlig matematikkvansker? Mads var voksen da han lærte seg klokka. Da han var liten var det "før og etter Barne-TV" som var hans forståelse av tid. I andre episode av "Det virker!" snakker vi om matematikkvansker. Publisert: 21.09.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Positiv karaktertrend i nasjonale deleksamener i matematikk Resultatene fra to nasjonale deleksamener i matematikk for lærerstudenter viser at snittkarakterene blir stadig bedre. Andelen som ikke får bestått er stabilt sammenliknet med fjoråret. Publisert: 10.08.2022 Hentet fra NOKUT
Forskningsnotat Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algoritmisk tenkning. Det nye forskningsnotatet i GrunnDig-prosjektet har sett nærmere på hvordan elever kan øke sin kompetanse ved hjelp av slike verktøy. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat Matte + kreativitet = sant Elevar som blir lært opp til å tenke kreativt, har større sjanse for å gjere det bra i matematikk. Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Fagartikkel Tilrettelegging av matematikkundervisningen for elever med utviklingshemming Artikkelforfatterne viser i denne artikkelen hvordan skolene kan arbeide for å styrke matematikkundervisningen for elever med lett og moderat utviklingshemming. De presenterer aktuell og relevant kunnskap om temaet og foreslår kartleggingsverktøy som kan benyttes for denne elevgruppen. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Artikkel Ny forskerskole i matematikk til UiA UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder. Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ingen økt interesse eller motivasjon for realfag Å forbedre barn og unges kompetanse i realfag har vært et sentralt mål i «Tett på realfag»-strategien. - Vi finner ingen økt interesse eller motivasjon for realfag, forteller forsker ved NIFU Berit Lødding. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Høgskolen med på to nasjonale forskerskoler Norges forskningsråd har bevilget 192 millioner kroner til tolv nye nasjonale forskerskoler. To av dem er Høgskolen i Innlandet med på. Publisert: 03.02.2022 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Matematikkløft med ambisjoner Lærerne i Nærøysund skal i to år øve på å sette kjerneelementene ut i praksis, gjennom MAM-programmet. Halvveis ut i etterutdanningen ser de allerede en endring i undervisningen – i alle fag. Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Matematikksenteret
Podcast Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper? Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli? Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Kva skil matematikkundervisinga i Noreg og Finland? Det finske skulesystemet blir ofte framstilt som svært vellukka. Fersk forsking på matematikkundervisning nyanserer biletet. Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo