Omtale Du må kalle en spade for en spade Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden. Publisert: 16.02.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Dobbelt så mange gutter som jenter får utsatt skolestart Flest gutter begynner ett år senere på skolen og flest jenter begynner tidligere. Men forskerne er usikre på om det er ulik modenhet som er forklaringen. Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale Voksnes regi står i veien for barna Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske doktorgradsavhandling. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Ledelse i krysspress Styrere som bli pålagt å bruke pedagogiske verktøy og program følger dem, men ofte tilpasset egen barnehage, viser undersøkelse. Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Fagartikkel Bedre foreldremøter når vi deler kunnskap Fagbaserte foreldremøter gir foreldrene mer respekt for de ansatte, et bedre samarbeid og økt stolthet blant barnehageansatte. Publisert: 16.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Blogg Hele livet er fullt av overganger Tenker du bare sport når du hører ordet "overganger"? I barnehage- og skolesammenheng er det en mengde overganger som er vel så betydningsfulle. Publisert: 05.01.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til. Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da? Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene. Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Omtale Norsk-russisk samarbeid skal gi betre barnehagelærarar Både dei norske og dei russiske barnehagelærarstudentane fikk kultursjokk etter å ha besøkt barnehagar i dei respektive landa. No skal desse erfaringane bidra til å gjere barnehagelærarutdanninga meir internasjonal. Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Blogg Ny kunnskapsoversikt: Språk i barnehagen- fundamentet for leseforståelse Studie viser at det er to hovedveier til god leseforståelse i skolen: Via såkalte kode-relaterte ferdigheter og via språkforståelse. Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Omtale HVL får senter for barnehagerelevant forsking HVL har fått tildelt rundt 25 millionar kroner til eit nytt senter for barnehagerelevant forsking. Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Høgskulen i Volda