Fagartikkel Rollelek viktig for språkutvikling Rollelek er viktig for barns språkutvikling. Her er de ulike typene rollelek. Publisert: 08.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel Fire veier til godt språkmiljø Dersom du bruker samtaler, bøker, poetiske tekster og er tilstedeværende i barnas lek, sørger du for å jobbe fram et godt språkmiljø i barnehagen. Publisert: 07.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel Lekens egenverdi i ny rammeplan Barns lek vurderes både å ha instrumentell verdi og egenverdi i den nye, norske rammeplanen for barnehagen. Det kan by på utfordringer. Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Omtale Flere betaler lavere pris i barnehagen Redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt gjør at flere barn går i barnehage, viser ny ISF-rapport. Men fortsatt er det en utfordring å nå ut til alle i målgruppen. Publisert: 16.05.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Samspill mellom bygg og barn Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Kronikk «Det er ikke noe småtteri vi driver med i barnehagen» Profesjonsidentitet, hva legger dere i det? Spurte vi barnehagelærere og styrere. Å ha et samfunnsmandat og å brenne for barna, var noen av svarene. Publisert: 23.04.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Artikkel Slik endra barna lesemønster Kva er god barnelitteratur, kva bør finnast i hyllene i barnehagen, og kva slags tilgang bør barna ha til bøkene? Publisert: 11.04.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Den samme leseleksa passer ikke for alle Det er stor forskjell på hvor langt første- og andreklassingene har kommet i leseutviklingen, og leseleksa bør være motiverende og lærerik for alle. Her er 8 ting du som er lærer bør tenke på når du velger leselekse til de yngste elevene. Publisert: 04.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Forsker om barnehagene for de minste: - Skuffende resultater Mens England har økt barnehagekvaliteten til «god» de siste fem årene, ligger Norge på den nedre delen av skalaen, viser ny OsloMet-studie. Publisert: 03.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet