Fagfellevurdert Lengten etter barnehagekunnskap: Når erfarne assistenter ønsker å bli barnehagelærere Hva ligger til grunn for erfarne assistenters valg om å utdanne seg til barnehagelærer? Publisert: 16.08.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Artikkel Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk har. Publisert: 09.07.2018 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents Barnehager er institusjoner med egne normer og rutiner. Når man som forelder har barn i barnehagen sosialiseres man inn i den lokale kulturen i barnehagen. Hvordan foregår slike prosesser, og har foreldrenes etniske og kulturelle bakgrunn betydning for hvordan de ansatte utøver sosialiseringsfunksjonen sin? Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan det å bli barnehagelærer bety noe helt annet enn før. Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 35) 1-2/2018
Fagartikkel Rollelek viktig for språkutvikling Rollelek er viktig for barns språkutvikling. Her er de ulike typene rollelek. Publisert: 08.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel Fire veier til godt språkmiljø Dersom du bruker samtaler, bøker, poetiske tekster og er tilstedeværende i barnas lek, sørger du for å jobbe fram et godt språkmiljø i barnehagen. Publisert: 07.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel Lekens egenverdi i ny rammeplan Barns lek vurderes både å ha instrumentell verdi og egenverdi i den nye, norske rammeplanen for barnehagen. Det kan by på utfordringer. Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Omtale Flere betaler lavere pris i barnehagen Redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt gjør at flere barn går i barnehage, viser ny ISF-rapport. Men fortsatt er det en utfordring å nå ut til alle i målgruppen. Publisert: 16.05.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Samspill mellom bygg og barn Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)