Artikkel – Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin profesjonskompetanse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter vektlegges i pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen? Publisert: 18.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Omtale Barnehagen som samfunnsinstitusjon Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om. Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Artikkel Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling Når de ansatte i småbarnsavdelingen skaper et godt språkmiljø, har det positiv betydning for ordforrådet til barna på sikt, viser en fersk doktoravhandling. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet DEBATT: Tempo og læringsinnhold i barnehager bør styres av barna, og ikke av de voksne. Publisert: 27.11.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie. Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert Inkludering i barnehagens fellesskap: Samarbeid mellom minoritetsfamilien og barnehagens personale - En systematisk litteraturgjennomgang 2012-2017 Hva vet vi om vellykket inkludering og samarbeid? Hvordan tilrettelegges det for gode møter mellom familiene og barnehagene? Publisert: 20.11.2018 Hentet fra Paideia Vol 16. 2/2018
Kronikk Er tause barnehagelærere de beste? DEBATT: Jeg håper virkelig ikke mine studenter på barnehage- og grunnskolelærerutdanningen leser Markus Lindholms innlegg og tror at de skal la barna vandre rundt alene i barnehagen for å filosofere og bli kloke.Margareth Sandvik Publisert: 14.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Det handler om å ta barn på alvor DEBATT: Barnehagelærere må være vennlige filosofer, ikke lærere. Publisert: 10.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Ett av ti barnehagebarn stammer 22.oktober er det den internasjonale stammedagen. To av tre barn slutter å stamme før de er syv år. Hvorfor gjør ikke alle det? Publisert: 21.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo