Fagartikkel 4 faktorer som fremmer barns livsmestring Mye glede og positive opplevelser bidrar til å hindre psykiske vansker hos barn. Barn trenger også gode relasjoner og hjelp til å takle følelser. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Første steg 01/2019
Fagartikkel Psykiske vansker hos norske barnehagebarn Rundt 10–20 prosent av barn sliter med vanskelige følelser som frykt, uro eller sinne. Når vanskene går ut over barnas fungering i hverdagen er det snakk om psykiske vansker, eller psykiske lidelser. Publisert: 27.02.2019 Hentet fra Første steg 1/2019
Artikkel Betyr organiseringen av barnehagen noe for barna? Forskere har satt søkelys på hverdagslivet i tradisjonelle barnehager og i basebarnehager. De finner at de yngste barnas tilværelse kan være ganske forskjellig i de ulike barnehagene. Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel Kritisk blikk på tidlig innsats Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker. Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel – Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin profesjonskompetanse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter vektlegges i pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen? Publisert: 18.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Omtale Barnehagen som samfunnsinstitusjon Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om. Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Artikkel Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling Når de ansatte i småbarnsavdelingen skaper et godt språkmiljø, har det positiv betydning for ordforrådet til barna på sikt, viser en fersk doktoravhandling. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet DEBATT: Tempo og læringsinnhold i barnehager bør styres av barna, og ikke av de voksne. Publisert: 27.11.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie. Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert Inkludering i barnehagens fellesskap: Samarbeid mellom minoritetsfamilien og barnehagens personale - En systematisk litteraturgjennomgang 2012-2017 Hva vet vi om vellykket inkludering og samarbeid? Hvordan tilrettelegges det for gode møter mellom familiene og barnehagene? Publisert: 20.11.2018 Hentet fra Paideia Vol 16. 2/2018