Artikkel Nysgjerrig på nysgjerrigheit Kva snakkar vi om når vi snakkar om nysgjerrigheit? I barnehagen kan omgrepet romme alt frå demokratiske prosjekt til det å lære om dyr i naturen. Publisert: 21.01.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Å lære å tenke Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Podcast Lærerrommet: Timeout i barnehagen, en krenkelse? Blir et barnehagebarn krenket når voksne skiller det fra fellesskapet på grunn av oppførsel som forstyrrer eller plager? Publisert: 28.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser? En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med god kvalitet kjennetegnes av høy kompetanse i personalet og at flere av barnegruppene har to barnehagelærere. Publisert: 27.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale Barnehagen kan gjøre en forskjell for barn som strever med språk Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn. Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer. Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Styrerens fem viktigste grep for å forebygge mobbing En tydelig styrer med lav terskel for mobbing og ansatte som er sensitive for barna, er to av fem grep for å forebygge mobbing i barnehagen. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra Første steg 3/2019
Fagfellevurdert Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer? Etter barnehageloven § 1 skal barnehagetilbudet uformes «i samarbeid og forståelse med hjemmet». Hvorfor er det ikke er så mye dialog med foreldrene som en kanskje skulle forvente ut fra rammeplanen? Publisert: 12.09.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Artikkel Gjør barna kjent med ny mat i barnehagen Mange barn er redde for å smake på nye matvarer. UiA-forskere jobber sammen med barnehager for å hjelpe både barnehagebarn og -ansatte å komme over frykten. Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Leik eller læring i barnehagen, eller ja takk begge deler? Då FILIORUM inviterte til debatt under Arendalsveka var eit sentralt spørsmål: Kva skal vektleggas i barnehagen, leik eller læring, og kvifor? Publisert: 18.08.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Femåringer samler inn forskningsdata I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum. Publisert: 14.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)