Artikkel Ny test kan fastslå risiko for dysleksi – før barna begynner på skolen Tenk hvis vi kan finne sikre tegn på dysleksi allerede før skolestart og sette inn tiltakene fra første skoledag? En ny digital test som gjør dette mulig lanseres denne uken. Publisert: 23.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel. Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn ønsker å være inkluderende Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt. Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Hvordan forstå barns aldersnormale seksualitet i barnehagen? Små barns seksualitet blir både faglig og politisk anerkjent som en naturlig og sunn side av deres lek og utvikling. Likevel viser mange studier at foreldre og pedagoger har et komplisert og ambivalent forhold til barns seksuelle atferd og lek. Publisert: 26.01.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6, 2020
Artikkel Nysgjerrig på nysgjerrigheit Kva snakkar vi om når vi snakkar om nysgjerrigheit? I barnehagen kan omgrepet romme alt frå demokratiske prosjekt til det å lære om dyr i naturen. Publisert: 21.01.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Å lære å tenke Med utgangspunkt i barnehagebarns første begrepsdannelse drøfter artikkelen pedagogiske virkemidler som kan stimulere og veilede dens videre utvikling og bidra til begrepsmessig selvstendighet. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5 | 2019
Podcast Lærerrommet: Timeout i barnehagen, en krenkelse? Blir et barnehagebarn krenket når voksne skiller det fra fellesskapet på grunn av oppførsel som forstyrrer eller plager? Publisert: 28.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser? En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med god kvalitet kjennetegnes av høy kompetanse i personalet og at flere av barnegruppene har to barnehagelærere. Publisert: 27.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale Barnehagen kan gjøre en forskjell for barn som strever med språk Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn. Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer. Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Styrerens fem viktigste grep for å forebygge mobbing En tydelig styrer med lav terskel for mobbing og ansatte som er sensitive for barna, er to av fem grep for å forebygge mobbing i barnehagen. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra Første steg 3/2019