Fagartikkel Billedbøker – veien inn i språket Barn elsker fortellinger; barn nyter å bli lest for; barn tiltrekkes av bilder; barn vil gjerne fortelle; barn lytter til språklig rytme; barn leker med ord og uttrykk. Alle disse viktige sidene ved språkopplæringen ligger tilgjengelige i billedbøkene. Billedbøker er trolig den beste ressursen språklæreren kan ta i bruk i begynneropplæringen av et nytt språk. Publisert: 12.10.2015 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 1/2015
Fagfellevurdert Kvalitet i læring i barnehagen: En analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge Er det forskjell i hvordan man vektlegger læringsbegrepet i styringsdokumenter fra Norge og OECD? Har dette noe å si for utformingen av fremtidens barnehage? Publisert: 06.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert Barnehage for de minste og tidlige lese- og regneferdigheter Resultatene fra denne undersøkelsen peker i retning av at tidlig barnehagestart har en fordelaktig effekt på barnas utvikling, både i lesing og regning. Når vi ser nærmere på ulike undergrupper finner vi antydning til sterkere effekter av barnehagestart blant familier med lav inntekt, både i lesing og regning. Publisert: 03.10.2015 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 32) 4/2015
Fagartikkel Barn lærer best gjennom lekfull kommunikasjon Ut fra en ontologisk og epistemologisk forståelse av kroppen som uttrykk for mening, har forfatteren studert de voksne og de yngste barna gjennom deres kroppslige uttrykk i samlingsstunder. Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Fagartikkel Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen Vilter, kroppslig lek blir ofte betraktet som «dårlig» lek og blir som regel stoppet av de ansatte. Barna blir bedt om å finne på noe annet. Hvis leken foregår inne, blir kanskje barna bedt om å gå ut å fortsette leken der. I hvilken grad involverer de voksne seg i barns kroppslige lek og hvem leker barna sammen med? Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Artikkel Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp. Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Faglighet i barnehagen Leken er en viktig del av fagligheten i barnehagen. Publisert: 02.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Tegning som metode i studentenes profesjonsutvikling Tegning som metode kan bidra til studentenes utvikling av personlig kompetanse, og dermed fungere profesjonsutviklende. Innholdet i tegningen må imidlertid knyttes til aktuelle temaer i praksisfeltet og i undervisningen. Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Artikkel Hva skjer i hjernen når toåringen lærer nye ord? I annet leveår skjer språkutviklingen svært raskt. De fleste barn gjennomgår en såkalt «ordspurt» der de mangedobler ordforrådet sitt på bare noen måneder. Hva er det som gjør denne ordspurten mulig? En ny studie har undersøkt hva som skjer i hjernen hos barn før og etter ordspurten. Resultatene tyder på at evnen til å lære nye ord, men ikke evnen til å bearbeide gamle ord, blir vesentlig forbedret i perioden da ordforrådet vanligvis akselererer. Publisert: 12.08.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen En studie fra Stavangerprosjektet viser at språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter. Guttene kan derfor få mindre språklig stimulering og møte skolen med dårligere forutsetninger enn jentene. Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen. Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagfellevurdert Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? - om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg Funnene i artikkelen viser nødvendigheten av at barnehageutbyggere og eiere, planleggere, arkitekter, fagledere/styrere og øvrige barnehageansatte involveres og forstår hverandre i dialog om byggets intensjoner, utforming og bruk. Publisert: 20.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015