Fagfellevurdert Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Artikkel Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet. Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tema: Covid-19 i skole og barnehage Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen". Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt Fire av ti bergensungdommer som begynte på yrkesfag i 2014, hadde ikke fullført videregående etter fire skoleår. Den viktigste forklaringen på manglende fullføring er for dårlig kunnskapsgrunnlag fra grunnskolen. Hva kan skolene gjøre? Publisert: 06.01.2021 Hentet fra Yrke 1/2020
Artikkel Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne Elever i videregående synes det er fint å bli tatt på alvor og mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bedre læringsmiljø i klassen. Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Koronatiltakene oppleves mest inngripende for unge En ny undersøkelse viser at unge mellom 19 og 29 år som hadde mindre sosial kontakt på grunn av koronatiltakene, opplevde lavere livskvalitet enn eldre. Publisert: 10.12.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagfellevurdert School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development Abstract Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud. Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Engelsk — Fagfellevurdert Students and education for sustainable development – what matters? A case study on students’ sustainability consciousness derived from participating in an ESD project Denne artikkelen presenterer en kvalitativ case-studie som utforsker hvordan elevers deltakelse i et prosjekt om bærekraftig utvikling påvirker deres bærekraftbevissthet. Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 2/2019
Podcast Lærerrommet: Frafall i videregående, hva skal vi gjøre? LÆRERROMMET: I podkastens episode 39 er temaet frafallet i videregående, og vi spør hva som kan gjøres med det. Lærerrommet finner du i alle podkastkanaler. Hva er årsakene til at ungdom slutter på skolen? Hva kan få dem til å ville begynne igjen? Publisert: 05.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel 15 råd til deg som er russeforelder Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder. Publisert: 01.02.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Slik kan vgs-elever skrive bedre tekster Elever bør få bruke sin personlige stemme mer når de skriver, mener forsker som spesielt har sett på engelskfaget. Men tipsene kan også brukes i andre fag. Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger