Artikkel Hvordan mestrer elevene livet i 8. klasse? − Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet, og det er spesielt viktig å gjøre det i 8. klasse, det første året på ungdomstrinnet og det første året etter nedstengning, sier prosjektleder. Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust Å lære av Holocaust er langt mer komplekst enn å bare kjenne til hendelsen og bli utsatt for dens voldsomhet. I stedet må skolen bruke tid på å plassere Holocaust i sin historiske kontekst. Publisert: 29.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagartikkel Risikofylt lek i skolen Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig. Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid. Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen er formbar og sårbar Den rivende utviklingen ungdomshjernen går igjennom for å «bli voksen» gjør den også ekstra sårbar - blant annet for psykiske lidelser. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Kronikk Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer. Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver. Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Kronikk Skoletrett ungdom og en handlingslammet ungdomsskole Debatt: En praktisk og variert ungdomsskole har blitt presentert som en løsning for de skoletrette elevene helt siden innføring av ungdomsskolen i 1969. Lite har skjedd! Publisert: 02.05.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel Språkvanar og syn på fleirspråklegheit Alle norske ungdommar er fleirspråklege. Ungspråk-prosjektet har undersøkt norske ungdomsskoleelevar sine språkvanar, tankar og meiningar kring det å kunne fleire språk. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Dette er viktig for at unge skal ha det bra Meistringstru er blant nøkkelfaktorane for livskvaliteten til barn og unge, seier UiA-forskar Hilde Timenes Mikkelsen. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Hvor store er klassene i norsk grunnskole? I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen. Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU