Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Omtale Vanskelig å finne effekter av Utdanningsløftets satsing på vg3 fagbrev i skole Som ledd i evalueringen av tiltakene i Utdanningsløftet 2020, har NIFU også evaluert et tiltak for å styrke det alternative tilbudet for de som ikke får læreplass, nemlig vg3 fagbrev i skole. Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere. Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Fagfellevurdert Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen? Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Jentene gjør det bedre på skolen. Likevel er guttene mer positive til karakterer. Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass. Publisert: 12.09.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagartikkel Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU) Det er behov for å konkretisere hva bærekraftig yrkesutøvelse betyr i praksis, og hvordan yrkesdidaktikk kan bli bærekraftdidaktikk. Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket. Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført En nylig utført undersøkelse om eksamen i vg2-programfagene i restaurant- og matfag viser store variasjoner både knyttet til forståelsen av begrepet «tverrfaglig praktisk eksamen» og selve gjennomføringen av eksamen. Dette har betydning for undervisningen gjennom skoleåret og for hva eksamenskarakteren forteller om elevenes kompetanse. Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Yrke 3/2023
Fagartikkel Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021