Fagartikkel Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene. Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer? Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Artikkel Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Hvem er herre over smaken? Unge kokkeelevers opplevelse av smak Smaksopplevelser og smakens rolle har en beskjeden og til dels fraværende rolle i opplæringssystemene. Det er først og fremst kosthold, helse og bærekraft som er de sentrale temaene. Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole. Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Omtale Vanskelig å finne effekter av Utdanningsløftets satsing på vg3 fagbrev i skole Som ledd i evalueringen av tiltakene i Utdanningsløftet 2020, har NIFU også evaluert et tiltak for å styrke det alternative tilbudet for de som ikke får læreplass, nemlig vg3 fagbrev i skole. Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere. Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Fagfellevurdert Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen? Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Jentene gjør det bedre på skolen. Likevel er guttene mer positive til karakterer. Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass. Publisert: 12.09.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)