Podcast Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette feltet? Du får svar på dette og mye mer i den nyeste episoden av Kunnskapssenter for utdannings podkast-serie Oppsummert kunnskap. Publisert: 29.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningsnotat Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden? Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Elevene på yrkesfag fikk være med å lage undervisningen Gjennom elevmedvirkning ble undervisningen mer yrkesrelevant. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Leiingspraksis i vidaregåande skule – om å leie kunnskapsutvikling i kollegiet Det er kanskje ikkje kunnskap som er mangelvare i vidaregåande skule, men heller leiing som fremjar kunnskapsdeling i kollegia. Skuleleiarar kan gjere ein stor skilnad gjennom ulike måtar å leie på. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel NAV-veiledere fører til at elevene blir værende lenger i videregående skole Rune Borgan Reiling, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør har publisert en artikkel i Economics of Education Review om elevtjenesten og sosialfaglige rådgivere. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Podcast Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene? Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette? Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene? «Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.» Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Yrke 4/2021
Fagartikkel Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019