Artikkel Elever på yrkesfag bør lære engelsk som er tilpasset arbeidslivet Hvordan det undervises på yrkesfag er mye snakket om, men lite studert. I hvert fall når det kommer til fagene alle skal ha felles. Hva synes elevene og lærerne egentlig om undervisningen? Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Dette er viktig for at unge skal ha det bra Meistringstru er blant nøkkelfaktorane for livskvaliteten til barn og unge, seier UiA-forskar Hilde Timenes Mikkelsen. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene Et viktig spørsmål i forbindelse med alternative opplæringstilbud er deres forankring i arbeidslivet. Forskning fra andre land viser at alternative opplæringstilbud står i et spenningsfelt mellom økonomiske og sosiale hensyn. Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 39) 2/2022
Fagfellevurdert Medvirkning og motivasjon Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel – Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar. Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan russetiden bli mer inkluderende Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står utenfor, men også for dem som er inne i ei russegruppe. Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video Læring for livet (10) Hvordan kan russetiden bli mer inkluderende? Russetiden de siste få årene har blitt tøffere. Mange russ forteller at det er en vanskelig tid, enten de er "inne i varmen" eller opplever å stå utenfor. Publisert: 17.01.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Yrkesdidaktikk 2.0 Kjernen i yrkesdidaktikk har fellestrekk på tvers av yrker og fagområder. Det handler om å trene elever, lærlinger, til yrkesutøvelse. Det er altså et tydelig mål for fag- og yrkesopplæringen å utvikle, eller videreutvikle, relevant yrkesutøvelse i arbeidslivet. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Yrke 3/2022
Podcast Podkast om digitalisering og yrkesfagene er ute nå Hvordan bruke digitale hjelpemidler på en god måte i undervisning på yrkesfagene, og hva sier forskningen om dette feltet? Du får svar på dette og mye mer i den nyeste episoden av Kunnskapssenter for utdannings podkast-serie Oppsummert kunnskap. Publisert: 29.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningsnotat Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden? Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen. Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021