Fagartikkel Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har. Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Video Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket? Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det? Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagartikkel Hvordan lede seg selv som barnehagelærer? Å lære å lede seg selv er viktig for å kunne veilede og lede barn, medarbeidere og foreldre i barnehagen på en god måte. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Omtale Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Slik kan veilednings- og undervisningskvaliteten i høyere utdanning styrkes Forskning viser at kollegaer som bruker hverandre aktivt i vurdering og utvikling av egen praksis, bidrar til å bedre læringsmiljøet ved institusjonen. Kollegial veiledning og gjensidig kollegavurdering antas å få en stadig viktigere rolle i kvalitetsarbeidet ved universiteter og høgskoler. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Hva fremmer en innovativ skolekultur? Innovasjon er viktig for skolens tilpasningsevne til samfunnsendringer og for at elever skal klare seg i morgendagens samfunn. Men hvordan gjøres dette? Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne? Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke? Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte – Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver. Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere? Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte? Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Nye metoder for veiledning av lærerstudenter kan gjøre overgangen til klasserommet enklere Hva foregår i lærerstudentenes praksis? Og hva er egentlig god veiledning? Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo