Podcast Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere? Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte? Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Nye metoder for veiledning av lærerstudenter kan gjøre overgangen til klasserommet enklere Hva foregår i lærerstudentenes praksis? Og hva er egentlig god veiledning? Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning Utvikling av velfungerende grupper i organisasjoner og samfunnsliv er av stor interesse, men samtidig erfarer mange at ressursutnyttelsen i grupper ikke samsvarer med forventningene. Grupper som arena for veiledning har derfor fått en stadig større oppmerksomhet, og gruppeveiledning er en metode som er mye benyttet i ulike veilederutdanninger. Publisert: 30.12.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) 1/2020
Fagartikkel Etterutdanning gjennom å øve sammen Å utvikle elevenes dybdeforståelse i matematikk er en kompleks prosess som utfordrer lærernes undervisningspraksis. Når erfarne lærere møtes, planlegger, prøver ut og diskuterer konkrete undervisningsopplegg, kan de sammen utvikle en mer ambisiøs praksis. Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel Kollegial læring – lettere sagt enn gjort Det er politiske forventninger om at lærere skal samarbeide kollektivt om skoleutvikling. Men dette samarbeidet kan være både utfordrende og tidkrevende. Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel Profesjonell identitet som praksislærer - skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner En studie har sett på hvordan praksislærernes profesjonelle identitet påvirkes blant annet gjennom skolen som kollektiv praksisarena og samarbeidet med universitetet. Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring Praksislærerne ved en grunnskole uttrykte ensomhet i arbeidet som lærerutdannere i praksisfeltet. Et forum for praksislærere ble etablert for å skape en arena for erfaringsdeling og læring. Publisert: 03.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Skal bli betre lærarar gjennom deling Amerikanaren Kem Saichaie var nyleg i Stavanger, som gjest hjå programområdet DEMCI (Demokrati og medborgerskap: tverrfaglige tilnærminger og kritiske perspektiv). Publisert: 11.10.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene. Publisert: 04.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring Denne artikkelen har fokusert på hvordan arbeid med praksisfortellingen kan danne utgangspunkt for refleksjon og transformasjon hos lærerstudenter. Publisert: 12.06.2019 Hentet fra Acta Didactica Årg 13 Nr 3 (2019)
Artikkel Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning – Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve. Publisert: 08.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 18.04.2019 Hentet fra Uniped 2/2019