Kronikk Svømmeundervisning ute krever trygge lærere Nå som deler av svømmeundervisningen skal foregå utendørs, er det mye nytt for lærerne også. Men vi kan finne ut av det ved å samarbeide. Publisert: 13.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Folkehelse og livsmestring – og elevenes følelser Elever som har lærevansker, har det til felles med sine medelever og lærere at de også må håndtere følelsene inne i seg. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen? Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Blogg Kroppslig læring = kroppsøvingsfaget! Kroppsøvingsfaget er en kulturbærer av vår felles bevegelseskultur. Men, i dagens sosiale verden vektlegges i stor grad et objektivt kroppssyn. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Lokalt læreplanarbeid med fagfornyelsen Med revideringen av Kunnskapsløftet i 2020 har nye styringssignaler for det lokale læreplanarbeidet blitt introdusert, blant annet ved å innføre et eget kapittel i læreplanverkets overordnede del om profesjonsfellesskapet på skolen. Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert Vil læreplanen bidra til danning av elevane? Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Forskningsnotat Digitale verktøy kan utvikle elevers algoritmiske tenkning Programmer som Scratch og andre digitale verktøy brukt av lærere kan være med på å gi elever større forståelse for algoritmisk tenkning. Det nye forskningsnotatet i GrunnDig-prosjektet har sett nærmere på hvordan elever kan øke sin kompetanse ved hjelp av slike verktøy. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Hvordan bidra til et mer nyansert syn på høflighet i engelskfaget Hva det vil si å være høflig, er en del av læreplanen for engelskfaget. Men når man skal definere høflighet, så ender man lett opp i generaliseringer og stereotypier. Publisert: 28.04.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert Triangulert analysemodell – en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler Aksjonsforskningsmodellen triangulert analysemodell bidrar med å strukturere lærende samtaler i faser i små og store profesjonsfellesskap. Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel Programmering i praksis Gjennom praktiske øvelser i programmering vil elevene kunne erfare skaperglede og utforskertrang – samtidig som læreplanens mål om tverrfaglighet kan bli en realitet. Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Podcast Podkast: Er læreboka død? Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle? Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo