Fagartikkel − Kanskje han trenger en venn? Utvikling av empati i møte med trollet i fortellingen Mange har moret seg over fortellingen om Bukkene Bruse i badeland, men hvordan har trollet det egentlig? En gruppe fjerdeklassinger leser barneboka med et fornyet blikk og innlevelse og viser hvordan skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagfellevurdert Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20 Inkludering i opplæringen har vært vektlagt internasjonalt siden Salamanca-erklæringen for alvor satte temaet på dagsorden i 1994. Tanken om en felles skole for alle er imidlertid langt eldre; i Norge var for eksempel enhetsskolen i prinsippet etablert for over 100 år siden. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha? I forskningsnotatet oppsummeres funn fra 48 internasjonale og norske forskningsartikler, om lærerstudenters digitale kompetanser. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel Kroppsøving – et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap Gjennom å legge mindre vekt på hva man gjør, og mer vekt på hvorfor og hvordan, kan kroppsøvingsfaget oppfylle kravene i fagfornyelsen. Dette vil kunne utfordre både elever og lærere som har etablerte forventninger til hva kroppsøving skal være. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Læring for livet (8) Livsmestring som tverrfaglig tema i skolen Livsmestring er blitt tverrfaglig tema i skolen. Kan det diskuteres? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationships with nature Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til rette for et økosentrisk skifte i forholdet menneske-natur, som uten tvil er en underliggende årsak til naturkrisen. Publisert: 24.08.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 2/2022
Blogg Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Solidaritet og nestekjærlighet nærmest usynlig i læreplanene Med Fagfornyelsen i 2020 skulle verdiene i skolens formålsparagraf løftes tydeligere inn i læreplanen for fagene. Men solidaritet og nestekjærlighet havner i skyggen, ifølge ny rapport. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Slik kan elever lære kritisk tenkning Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet