Artikkel En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt. Publisert: 20.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Artikkel Meiner pandemien har endra skulen for framtida Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Tidleg innsats i lys av nye føringar i utdanningspolitikken – med blikk på PP-tenesta Endringar i opplæringslova vil truleg føre til nye måtar å sjå og løyse oppgåvene på når det gjeld å gi tidleg hjelp. I denne artikkelen drøftar forfattaren nokre av utfordringane i høve dette. Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel − Kanskje han trenger en venn? Utvikling av empati i møte med trollet i fortellingen Mange har moret seg over fortellingen om Bukkene Bruse i badeland, men hvordan har trollet det egentlig? En gruppe fjerdeklassinger leser barneboka med et fornyet blikk og innlevelse og viser hvordan skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagfellevurdert Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20 Inkludering i opplæringen har vært vektlagt internasjonalt siden Salamanca-erklæringen for alvor satte temaet på dagsorden i 1994. Tanken om en felles skole for alle er imidlertid langt eldre; i Norge var for eksempel enhetsskolen i prinsippet etablert for over 100 år siden. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Åttandeklassingar forstår kritisk lesing mest som kjeldekritikk Forskarar har undersøkte korleis elevar i norskfaget på 8. trinn les og vurderer samansette kommersielle tekstar. Publisert: 27.09.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha? I forskningsnotatet oppsummeres funn fra 48 internasjonale og norske forskningsartikler, om lærerstudenters digitale kompetanser. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel Kroppsøving – et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap Gjennom å legge mindre vekt på hva man gjør, og mer vekt på hvorfor og hvordan, kan kroppsøvingsfaget oppfylle kravene i fagfornyelsen. Dette vil kunne utfordre både elever og lærere som har etablerte forventninger til hva kroppsøving skal være. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo