Fagfellevurdert Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver? Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Fagartikkel Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs. Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest. Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet. Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020
Artikkel Skolesystem uten kulturell forankring Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling. Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Furuset har fremdeles store utfordringer Ny rapport avdekker store utfordringer, men forskere mener at styrking av de fysiske omgivelsene og lokale ressurser vil motvirke de negative trendene i området. Publisert: 17.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie. Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene. Publisert: 16.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020
Artikkel Barn ønsker å være inkluderende Barn bryr seg ikke om etniske og kulturelle forskjeller og vil gjerne inkludere andre barn, viser funn fra stort internasjonalt forskningsprosjekt. Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Fire av ti unge flyktninger strever psykisk 42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge. Publisert: 07.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Liten nytte av å flytte norskopplæring for flyktninger og innvandrere Det diskuteres hvorvidt norskopplæring for flyktninger og innvandrere med høyere utdanning bør tas over av norske universiteter. Ny rapport viser at dette vil kreve store endringer og omfatte svært få, og samfunnsnytten vil trolig være liten. Publisert: 18.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Blogg Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT. Publisert: 03.12.2019 Hentet fra NOKUT