Artikkel Barn av innvandrarar støtter norske ideal om likestilling Etterkomarar etter innvandrarar sluttar i overveldande grad opp om norske likestillingsideal når det gjeld arbeid og økonomi, viser ei ny undersøking. Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Slik håndterer muslimske jenter negativ sosial kontroll Ny forskning viser hvordan unge muslimske jenter håndterer at andre forsøker å sette begrensninger for hvordan de lever sine liv. Publisert: 09.10.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Dysleksi og andrespråkslæring Dysleksi eller bare normal andrespråksutvikling? Publisert: 09.10.2020 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel Unge flyktninger i Norge klarer seg bedre på skolen enn i Danmark og Finland – Vi ser likevel at unge flyktninger i Sverige gjør det aller best i skolen, sier professor Ketil Eide. Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene. Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver? Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Fagartikkel Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs. Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest. Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert Høyt utdanna flyktningers tilnærminger til kvalifisering og arbeid Denne artikkelen undersøker hvordan høyt utdanna flyktninger opplever og reagerer når de deltar i Introduksjonsprogrammet. Publisert: 03.05.2020 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 1-2/2020
Artikkel Skolesystem uten kulturell forankring Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling. Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Furuset har fremdeles store utfordringer Ny rapport avdekker store utfordringer, men forskere mener at styrking av de fysiske omgivelsene og lokale ressurser vil motvirke de negative trendene i området. Publisert: 17.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie. Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene. Publisert: 16.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020