Artikkel Kultursensitiv omsorg i flerkulturelle barnehager Alle barn skal behandles likeverdig i barnehagen. Men likeverdig behandling blir ofte forvekslet med lik behandling. En slik sammenblanding kan gi barna svært ulike forutsetninger for å delta i fellesskapet, mener forsker. Publisert: 11.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel Helsetilbudet for rituell omskjæring av gutter er begrenset og lite tilgjengelig En ny rapport foreslår flere tiltak for å forbedre helsetilbudet for rituell omskjæring av guttebarn. Publisert: 04.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Målrettede tiltak i kommunene kan få flere flyktninger i jobb OsloMet har gjennomført første fase av et større evalueringsoppdrag for IMDi, der tiltak i åtte kommuner har blitt evaluert. De fleste av de åtte prosjektene har foreløpige resultater som peker i positiv retning. Publisert: 23.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk. Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert «Vi er med hverandre fordi vi er utlendinger»: Om (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» i skolen Gjentagende ganger har forskning vist at mange unge med minoritetsbakgrunn omtaler seg selv som «utlendinger». Denne artikkelen undersøker hvordan (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» skjer i skolen, og om dette kan forstås som uttrykk for en rasialiseringsprosess. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 1) 2/2020
Fagfellevurdert Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng. Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Artikkel Musikkterapi som integrering Ved hjelp av musikk blir flyktninger raskere integrert i Norge. De kan til og med bli popstjerner. Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel Barn av innvandrarar støtter norske ideal om likestilling Etterkomarar etter innvandrarar sluttar i overveldande grad opp om norske likestillingsideal når det gjeld arbeid og økonomi, viser ei ny undersøking. Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Slik håndterer muslimske jenter negativ sosial kontroll Ny forskning viser hvordan unge muslimske jenter håndterer at andre forsøker å sette begrensninger for hvordan de lever sine liv. Publisert: 09.10.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Dysleksi og andrespråkslæring Dysleksi eller bare normal andrespråksutvikling? Publisert: 09.10.2020 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel Unge flyktninger i Norge klarer seg bedre på skolen enn i Danmark og Finland – Vi ser likevel at unge flyktninger i Sverige gjør det aller best i skolen, sier professor Ketil Eide. Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene. Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet