Fagfellevurdert Om empiriske nivåer i forskning på inkludering Feltet inkludering må være en kombinasjon av empiriske og teoretiske bidrag som reiser spørsmål om hva inkludering og menneskelighet er eller bør være. Publisert: 25.01.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Fagfellevurdert «Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt»: Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet Hvordan kan barnehagefeltet mildne overgangen for foreldre med migrasjonsbakgrunn når barnet deres skal starte i en norsk barnehage? Publisert: 18.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 3/2023
Fagartikkel Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer. Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Podcast Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen Hvilket språktilbud får nyankomne elever når de kommer til skolen, og hvor viktig er det med tospråklig opplæring? Publisert: 01.12.2023 Hentet fra NTNU
Video Læring for livet (11) Hva er et "normalt barn" i barnehagen? Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene? Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Undervisningsressurser for nyankomne elever Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet. Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Artikkel Utsatte grupper trenger seksualundervisning Sammen med iranske kolleger, har Shahram Moradi forsket på effekten av seksualundervisning for tenåringsjenter med kognitive funksjonsnedsettelser. Publisert: 17.08.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Mangfold og inkludering i barnehagen Artikkelforfatteren har arbeidet i barnehager både på Island og i Norge. Hun deler her noen erfaringer og tanker om hva som skal til for at man kan få til mer inkludering av barn som trenger spesialpedagogisk hjelp, i barnehagen. Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Blogg Vennskap og maskulinitet på østkanten i Oslo Ordet «utlending» har blitt en samlende identitetsmarkør blant minoritetsungdom på østkanten i Oslo. Samhold og inkludering, men også ekskludering, hverdagsrasisme og stigmatisering er stikkord for Sara Myhr Sönmez' masteroppgave. Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme Ulikhetsskapende prosesser kan foregå innenfor tilsynelatende nøytrale og etablerte samfunnsinstitusjoner. Disse prosessene er et resultat av komplekse forhold der materielle og kulturelle forhold samt individuelle og strukturelle forhold virker sammen. Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Årg. 7) 1/2023
Podcast Kan demokrati læres? Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige. Publisert: 13.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere er utrolig viktige for ukrainske barn: – De kan bidra til å forebygge traumer Det sier professor i pedagogikk, Jon Håkon Schultz. Denne våren underviser han lærerstudenter ved UiT, i hvordan de kan støtte elever som er berørt av krig og konflikt. Jente med hvit bluse ser stolt inn i kamera. Hun sitter i et klasserom med andre barn og voksne. Publisert: 06.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet