Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Engelsk — Podcast Why Kindergarten Matters for Children Growing Up in Poor Families Podcast: Discover how quality preschool education can catalyze children's future success. Listen now to learn more. Publisert: 18.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Skolens kunstfag − om hvorfor estetikk, mangfold og demokrati hører sammen i skolen De fleste elever har liten tilgang til kunstfag, samtidig som disse fagene kan være basert på snevre forståelser av hva kunst skal være, og hvem den skal representere. Dersom kunstfagene i skolen styrkes på elevenes premisser, vil de i større grad kunne oppleve mening og mestring. Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel Tema: Kontroversielle tema Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken. Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Forsker gir de syriske flyktningbarna en stemme Dima Mohamad var grunnskolelærer da hun måtte forlate Syria. I dag forsker hun på hvordan innvandrerbarn opplever skolen i Norge. Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager. Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering. Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker. Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet. Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet? Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet. Publisert: 20.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er. Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024