Fagartikkel Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på. Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Video Læring for livet (11) Flerspråklighet Martyna Golba begynte i norsk skole uten å kunne ett ord norsk. Nå er hun snart lærer, og erfaringene hun gjorde seg tar hun med seg inn i yrket. Publisert: 28.02.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Lesesenteret
Kronikk I norsk skole får ikke alle elever undervisningen de har krav på KRONIKK: Barneskoleelever med fagene samisk, kvensk eller finsk som andrespråk møter hindringer i å ta tilbake språket sitt. Publisert: 10.02.2025 Hentet fra forskning.no
Forskningsnotat Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge? Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Artikkel Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter – Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl. Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert 30 år med inkluderende opplæring i norsk skole Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte. Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagartikkel Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon. Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte. Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2014
Fagfellevurdert Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen? Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024