Fagfellevurdert Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem? Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring? Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Artikkel Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter – Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl. Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert 30 år med inkluderende opplæring i norsk skole Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte. Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagartikkel Innovasjon i skolen – med Guttas Campus som illustrasjon Guttas Campus er en intens læringscamp for gutter som nettopp er ferdige med niende klasse i ungdomsskolen, men som står i fare for å falle ut av skolen. Tiltaket er ikke tenkt som en konkurrent til skolen, men som et pedagogisk eksperiment og en kilde til inspirasjon. Publisert: 13.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte. Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2014
Fagfellevurdert Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen? Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Fagfellevurdert Naturfag i flerspråklige klasser – en ressursorientert modell Individuelle og sosiale forhold påvirker, sammen med begreper, erfaringer og kunnskaper, flerspråklige elevers deltakelse i faglig arbeid. En viktig del av lærerrollen innebærer derfor å designe situasjoner der flerspråklige elever har en reell mulighet til å delta aktivt. Publisert: 13.12.2024 Hentet fra Paideia Nr. 27/2024
Fagartikkel Kontroversielle spørsmål på dagsorden God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert «Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen? Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Engelsk — Podcast Why Kindergarten Matters for Children Growing Up in Poor Families Podcast: Discover how quality preschool education can catalyze children's future success. Listen now to learn more. Publisert: 18.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet