Fagartikkel Praksislærere som brobyggere i lærerutdanningene – erfaringer med delte stillinger mellom skoler og universitet Ved å gi praksislærere 20 prosent stilling ved universitetet har man forsøkt å bryte de tradisjonelle skillelinjene mellom skole og universitet. Når praksislærerne blir plassert i en nøkkelposisjon, knyttes teori og praksis bedre sammen. Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen Grunnskolelærere med mastergrad har ulik grad av støtte og samarbeid med kolleger i yrkesstarten. Etter fem år bidrar de til profesjonell læring og skoleutvikling, men er kritiske til for mye toppstyring. Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Podcast Læring for livet (14) Hvordan får du til god klasseledelse? Er du helt fersk som lærer? Eller på vei til å bli lærer, kanskje? Eller du har erfaring i lærerrollen, men ønsker å utvikle egen praksis rundt det å være en klasseleder? Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Lærerutdanningene utdanner ikke den type lærere de skal Lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen har blitt likere, selv om de rekrutterer helt forskjellige studenter. Kan det ha noe med de dårlige søkertallene til lærerutdanningene å gjøre? Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag. Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie. Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Blogg Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Fagartikkel Utdanner vi fortsatt uskikkede lærere? Utdanning av fremtidige lærere er et stort samfunnsansvar, og lærerutdanningene må kunne gå god for kompetansen hos de kandidatene som uteksamineres. Et viktig bidrag til å sikre kompetansen hos fremtidens lærere er skikkethetsvurderingen. Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagfellevurdert «Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere. Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Forskningsnotat Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter? For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid blant lærerstudentene og ta hensyn til studentenes egne refleksjoner. Publisert: 02.10.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Hvordan beholde læreren i jobben? Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, blir også ofte værende der de er. Publisert: 18.08.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Rettleiing av lærarar. A little less conversation, a little more action, please! ─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst? Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo