Artikkel Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag. Publisert: 12.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Kvar er dei mannlege lærarane? Løn og lite erfaring med barn er blant årsakene til at fleire kvinner enn menn blir lærarar. Men det skortar på kunnskap og tiltak for å å få fleire menn inn i skulen, skriv Runa Brandal Myklebust. Publisert: 04.09.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring Praksislærerne ved en grunnskole uttrykte ensomhet i arbeidet som lærerutdannere i praksisfeltet. Et forum for praksislærere ble etablert for å skape en arena for erfaringsdeling og læring. Publisert: 02.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene. Publisert: 03.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Du får hjelp til å tenke som en lærer En god overgang til rollen som lærer er noe av det viktigste mentorordningen for lærerstudentene bidrar til, sier studentene selv. Publisert: 05.08.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres? Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Artikkel Får kjenne på lærerlivet Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet. Publisert: 22.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Hva lærerstudenter lærer i praksis Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre. Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Omtale Syv verktøy for veiledning av nye lærere I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy som skal støtte nye læreres utvikling i yrket. Publisert: 24.04.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut. Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder