Fagfellevurdert Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer. Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning 1/2018
Engelsk — Fagfellevurdert “I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt. Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education 3/2020
Artikkel Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag. Publisert: 13.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Kvar er dei mannlege lærarane? Løn og lite erfaring med barn er blant årsakene til at fleire kvinner enn menn blir lærarar. Men det skortar på kunnskap og tiltak for å å få fleire menn inn i skulen, skriv Runa Brandal Myklebust. Publisert: 04.09.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring Praksislærerne ved en grunnskole uttrykte ensomhet i arbeidet som lærerutdannere i praksisfeltet. Et forum for praksislærere ble etablert for å skape en arena for erfaringsdeling og læring. Publisert: 03.02.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 15.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Slik skal Ole hindre at nyutdannede Even slutter i læreryrket Lærerveileder Ole Kristian Murtnes har sett mange nyutdannede lærere gi opp yrket etter kort tid. – Skal vi unngå en lærerkrise holder det ikke bare å utdanne mange flere. Vi må også sikre at de forblir i jobbene. Publisert: 04.10.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Du får hjelp til å tenke som en lærer En god overgang til rollen som lærer er noe av det viktigste mentorordningen for lærerstudentene bidrar til, sier studentene selv. Publisert: 06.08.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Første steg 4/18
Fagfellevurdert Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres? Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010. Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Acta Didactica 3/18
Artikkel Får kjenne på lærerlivet Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Hva lærerstudenter lærer i praksis Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre. Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018