Fagfellevurdert Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene? Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling – tre viktige utfordringer Desentralisert ordning for kompetanseutvikling skal gi en lokalt forankret og treffsikker etterutdanning og styrke skoleeiers ansvar for kompetanseutvikling. Evalueringen viser noen viktige utfordringer med forankring og rollefordeling. Publisert: 11.02.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Artikkel Derfor velger kommuner å kjøpe private tjenester Noen kommuner velger å legge tjenestene sine ut på anbud. Men hovedgrunnen er ikke nødvendigvis å spare penger. Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen? Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Fagartikkel Meningsfull bruk av forskning i skolen Til tross for reformer, satsinger og ulike initiativ for forskningsformidling så brukes fortsatt forskning i liten grad av praktikere i skolen. Utfordringen blir derfor å finne fram til hva slags forskning som kan gi mening for lærerne, og hvordan de kan anvende den i sin praktiske hverdag. Publisert: 09.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet? Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold. Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen? Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagartikkel Ny opplæringslov: Hva nå med spesialundervisningen? Forfatteren av denne artikkelen tar her for seg en bekymring for om ny opplæringslov vil bedre kvaliteten i opplæringen til elever med behov for spesialundervisning. Publisert: 12.11.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagfellevurdert Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ. Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Artikkel Ny bokutgivelse gir svar: Lærere lærer av video Systematisk bruk av video forbedrer ikke bare undervisningskvaliteten, men kan også endre måten lærere planlegger, gjennomfører og vurderer undervisningen sin på. – Dette er en bok mange har savnet, sier forskerne. Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Kompetansebasert eller programbasert barnehageutvikling Ansatte i barnehagen opplever et stort press utenfra til å bruke programmer som bryter med barnehagens pedagogiske tradisjon. Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024