Fagfellevurdert Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud. Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Blogg Institusjonsakkreditering: Fagskolene trenger forutsigbare krav som sikrer kvaliteten Vi er enige med Kunnskapsdepartementet i at kravene må være tydelige og bidra til en transparent og rettferdig søknadsprosess, samtidig som de sikrer god kvalitet i utdanningene. Likevel ser vi at enkelte av de foreslåtte kriteriene kan gjøre søknadsbehandlingen mer uforutsigbar for søkerne og mer ressurskrevende for NOKUT. Publisert: 06.06.2025 Hentet fra NOKUT
Artikkel «Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her. Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Fagartikkel Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende Skolen har et overbelastningsproblem. Problemet skyldes i hovedsak et misforhold mellom forventninger til hva skolen skal yte, og hva som er mulig. Lærere i videregående skoles som opplever rollekonflikt, rapporterer gjerne om stress, frykt for å krenke elever og tanker om å slutte i læreryrket. Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel 20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål. Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagfellevurdert Pedagogiske lederes arbeidsroller Hvilke arbeidsroller er framtredende hos pedagogiske ledere i barnehagen, og hvordan opplever pedagogiske ledere sine arbeidsroller? Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Artikkel – Lærerutdanningene utdanner ikke den type lærere de skal Lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen har blitt likere, selv om de rekrutterer helt forskjellige studenter. Kan det ha noe med de dårlige søkertallene til lærerutdanningene å gjøre? Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel Forskere anbefaler: Sånn bør framtidas skoler bli Vi må tenke mer på samspillet mellom arkitektur, pedagogikk og ulike former for læringsarbeid når vi planlegger nye skoler, konkluderer forskere. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Hva er en pedagogisk aktivitet i barnehagen? Mye kan tyde på at noen barnehageansatte kan ha en for snever forståelse av hva som er pedagogiske aktiviteter. Publisert: 08.04.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Kronikk Framtidens lærerutdanning Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden. Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Alle må med: Styreres erfaringer med å etablere og utvikle profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen Den nasjonale barnehagestrategien legger til grunn at gode barnehager kjennetegnes ved at personalet sammen skal utvikle det pedagogiske arbeidet i profesjonelle læringsfellesskaper, og slik sikre en arbeidsform og prosess som bidrar til å realisere idéen om barnehagen som en lærende organisasjon. Publisert: 20.03.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol.21) 3/2024