Kronikk Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet. Publisert: 23.08.2023 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Betydningen av å forske sammen Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel Profesjonsutøvelse i et komplekst juridisk landskap – hvordan tekster kan bidra i forvaltninga Større krav til dokumentasjon og rettsliggjøring av skolen gjør at lærere må utvikle sine kunnskaper om regelverket. Det innebærer også at den tekstlige formidlinga må være så klar at den lett kan forstås. Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagfellevurdert Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme Ulikhetsskapende prosesser kan foregå innenfor tilsynelatende nøytrale og etablerte samfunnsinstitusjoner. Disse prosessene er et resultat av komplekse forhold der materielle og kulturelle forhold samt individuelle og strukturelle forhold virker sammen. Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Årg. 7) 1/2023
Podcast Lærerrommet: Er en leksefri skole best? Hvordan er det på skoler der det ikke blir gitt lekser? Hør på Lærerrommet. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Småkommuner i bygde-Norge overrasker Ny forskning viser hva som kjennetegner noen små kommuner der skolene har stabilt gode resultater år etter år. Stikkordet er samarbeid. Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning? Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen. Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Podkast: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt Rekrutteringen av realfagslærere og andre realister nærmer seg et kritisk nivå. – Gi norske elever mer naturfagsundervisning, slik de gjør det i nabolandene, foreslår forskere. Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen? Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel Hvor store er klassene i norsk grunnskole? I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen. Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU