Artikkel Nærmiljøet er viktig for skoleutviklingen Hvorfor har de samme tiltakene så ulik effekt på forskjellige skoler? Svaret har mye å gjøre med lokalmiljøet og lærernes egne forventninger. Publisert: 29.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Podcast Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing? Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Forsker på lederskap i skoler og barnehager En ny studie viser at over en tredjedel av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret. Publisert: 10.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider! KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging? Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger? Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Kan hyppige mikropauser øke læringsutbytte? Det finnes forskning som viser at pauser er bra for oppmerksomheten. Men hvor lange og hyppige pauser bør være i undervisningssammenheng, er derimot noe uklart. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Debatt: Skoleferie og skoleforskning Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i diskusjonen. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Omtale Hva syns elever om å bruke nettbrett som læringsverktøy? De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. Men hvilke oppfatninger har elever av nettbrett som læringsverktøy? Både positive og negative, ifølge en litteraturgjennomgang av internasjonal forskning på nettbrett fra 2019. Publisert: 30.03.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Omtale Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Kronikk Hva er egentlig en tillitsreform? Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs. Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet