Fagfellevurdert Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme Ulikhetsskapende prosesser kan foregå innenfor tilsynelatende nøytrale og etablerte samfunnsinstitusjoner. Disse prosessene er et resultat av komplekse forhold der materielle og kulturelle forhold samt individuelle og strukturelle forhold virker sammen. Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Årg. 7) 1/2023
Podcast Lærerrommet: Er en leksefri skole best? Hvordan er det på skoler der det ikke blir gitt lekser? Hør på Lærerrommet. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Småkommuner i bygde-Norge overrasker Ny forskning viser hva som kjennetegner noen små kommuner der skolene har stabilt gode resultater år etter år. Stikkordet er samarbeid. Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning? Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen. Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Podkast: – En time naturfag ekstra i uka hadde gjort enormt Rekrutteringen av realfagslærere og andre realister nærmer seg et kritisk nivå. – Gi norske elever mer naturfagsundervisning, slik de gjør det i nabolandene, foreslår forskere. Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen? Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel Hvor store er klassene i norsk grunnskole? I et nytt notat undersøker NIFU-forskere hvordan ressurser disponeres og grupper organiseres i grunnskolen. Publisert: 21.02.2023 Hentet fra NIFU
Podcast Lærerrommet: Hva er feil med PP-tjenesten? PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset? Publisert: 20.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet Den elevsentrerte skolen har fått sitt motstykke i det studentsentrerte universitet. Pedagogikken som fag kjennetegnes av en grunnlagskrise som har bidratt til at det har oppstått et utflytende utdanningssystem med uklare begreper som ikke tar hensyn til de ulike institusjonenes egenart. Med utgangspunkt i Herbart bør pedagogikken derfor foreta en refleksjon over sine grunnbegreper. Publisert: 15.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Podcast Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert? Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å. Publisert: 23.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering