Kronikk Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging? Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger? Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Kan hyppige mikropauser øke læringsutbytte? Det finnes forskning som viser at pauser er bra for oppmerksomheten. Men hvor lange og hyppige pauser bør være i undervisningssammenheng, er derimot noe uklart. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Debatt: Skoleferie og skoleforskning Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i diskusjonen. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Omtale Hva syns elever om å bruke nettbrett som læringsverktøy? De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. Men hvilke oppfatninger har elever av nettbrett som læringsverktøy? Både positive og negative, ifølge en litteraturgjennomgang av internasjonal forskning på nettbrett fra 2019. Publisert: 30.03.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Omtale Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Kronikk Hva er egentlig en tillitsreform? Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs. Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrollen endrer seg raskere enn holdningene Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen. Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Norge har Nordens høyeste andel private barnehager Ny ISF-rapport ser på forholdet mellom offentlige, kommersielle og ideelle barnehager i de fem nordiske landene. Publisert: 06.12.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel «One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres. Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Hva fremmer en innovativ skolekultur? Innovasjon er viktig for skolens tilpasningsevne til samfunnsendringer og for at elever skal klare seg i morgendagens samfunn. Men hvordan gjøres dette? Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo