Artikkel Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte – Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver. Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel «Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden» Denne artikkelen bygger på en masterstudie om hvordan man best kan tilrettelegge barnehagedagen for barn med autismespekterforstyrrelser. Godt samarbeid mellom spesialpedagogen og det øvrige personalet på avdelingen og bevisst organisering av det fysiske miljøet blir pekt på som spesielt viktig for å oppnå en inkluderende praksis. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Video Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne? Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Om å forebygge utenforskap Det er alltid en fare for at elever velger bort skolen og knytter seg til alternative grupperinger utenfor. Å arbeide med å få elevene til å heller velge fellesskapet i skolen krever faste strukturer og stor tålmodighet. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Podcast Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid? Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen? Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Korleis kan barnehagen bli betre over tid? Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid. Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig. Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Video Læring for livet (4) SFO Det er stor forskjell på skolefritidstilbudene i Norge. Nå skal SFO/AKS få rammeplan. Hva skal til for at tilbudet skal bli skikkelig bra? Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Undervisning i teknologirike klasserom krever mer av læreren Teknologi og digitale læringsressurser gir stadig nye muligheter for læring. Men hvordan lede et klasserom fullt av teknologi? Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere? Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte? Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Slik har det gått med barnehagene under korona Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn. Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet