Podcast Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen? Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning? Publisert: 07.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Uteskole: lek og læring utendørs Uteskole og pedagogisk arbeid utendørs er en viktig og reell mulighet for skoler og barnehager i en hverdag preget av koronavirus og smittevern. Publisert: 29.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004 Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Svensk — Video Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»? Og pågår det en økende rettsliggjøring av norsk skole? Publisert: 08.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Ungdomslivet på bygda og i byene er overraskende likt Det er små forskjeller mellom ungdomslivet i distriktene og i sentrale strøk, ifølge nye tall fra Ungdata-undersøkelsen. Publisert: 15.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe *AVLYST* Forskningskafe: Lærerens metodeansvar – hvor ligger det? Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Når er det behov for et innsatsteam mot mobbing? Alle ansatte på en skole bør ha god kompetanse til å forstå, avdekke og løse mobbesaker, men i noen saker er det behov for ekstra støtte. Publisert: 18.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Progresjonsbasert opptak – et mer rettferdig inntakssystem I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring. Publisert: 11.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Gir mer juss en mer rettferdig skole? Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem Publisert: 03.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser? En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med god kvalitet kjennetegnes av høy kompetanse i personalet og at flere av barnegruppene har to barnehagelærere. Publisert: 27.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger