Fagartikkel Bekymret for et barn? Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel Har favoritter i barnehagen Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Fagartikkel Makt og tillit Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole? Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Etiske dilemma ved læringsanalyse Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge? Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Omtale – Er utfordrende barn skolens avfall? Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten. Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Hvordan kan skolen utjevne kjønnsforskjeller? Mange gutter blir hengende etter allerede fra skolestart, og scorer langt dårligere enn jentene både faglig og sosialt og når det gjelder motivasjon og arbeidsinnsats, forteller Thomas Nordahl, SePU til NRK. Hva kan skolen gjør for å utjevne forskjellene? Publisert: 26.08.2016 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Uhøflighet som tolkeutfordring Uhøflighet i tolkede samtaler i offentlig sektor er mer utbredt enn man tror, og tolker opplever uhøflighet fra begge tolkebrukere - de offentlig ansatte og de minoritetsspråklige. Publisert: 10.06.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Et språk for etikk: Læreres profesjonsetiske forståelser og praksis Lærere er opptatt av profesjonsetikk, men mangler ofte et profesjonelt språk for etiske problemstillinger. Det kan føre til at det blir vanskelig å føre gode diskusjoner innad i et kollegium om saker som innebærer profesjonsetiske vurderinger og som krever praktiske løsninger. En forskergruppe har undersøkt hvordan Lærerprofesjonens etiske plattform fungerer i praksis. Publisert: 28.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Ta vare på tvilen! Usikkerhet og tvil er nødvendige vilkår for at de ansatte i barnehagen skal kunne ta beslutninger og gjøre etiske vurderinger, mener barnehageforsker. Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Svensk — Fagfellevurdert Lärares yrkesetiska dilemman och den ökande juridifieringen i Sverige – Å gripe inn mot en kollega som opptrer etisk uforsvarlig mot elever er noe av det vanskeligste lærere gjør. Publisert: 12.04.2016 Hentet fra Etikk i praksis - Nordic Journal of Applied Ethics 2/2014
Omtale Lærere og prester velger taushet foran meldeplikt Til tross for at meldeplikten er overordnet taushetsplikten, er det nettopp taushetsplikten som er begrunnelse når Kjartan Leer-Salvesen avdekker at viljen til å melde fra til barnevernet i det virkelige liv er mindre enn når prester og lærere blir presentert for hypotetiske problemstillinger. Publisert: 26.01.2016 Hentet fra Universitetet i Agder